Fonetyka i fonologia języka włoskiego 09-FITAL1-11
Tradycyjne i nowoczesne teorie i metody badań ze szczególnym uwzględnieniem ich zastosowania w nauczaniu L2.
Specyfikacja głosek włoskich, sposoby ich artykulacji, rola aparatu mowy, charakterystyka jednostek.
Zastosowanie metod i reguł fonetycznych w opisie głosek języka włoskiego i polskiego.
Wykorzystanie transkrypcji fonetycznej do przyswojenia zasad artykulacji oraz nauki poprawnej wymowy głosek.
Kryteria specyfikacji głosek z uwagi na miejsce i sposób artykulacji oraz funkcje aparatu mowy i rola przy wymawianiu głosek.
Współzależność między artykulacją głosek a zapisem graficznym, rola języka w aspekcie zasad fonetyki i fonologii.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1/ rozumie i wyjaśnia założenia teoretyczne dotyczące fonetyki i fonologii, rozumie i potrafi przedstawić etapy badań na mową
2/ rozumie i potrafi zastosować zasady transkrypcji fonetycznej i fonologicznej
3/ zna budowę i funkcje aparatu mowy oraz zasady wymowy głosek, potrafi klasyfikować głoski, posługuje się terminologią dziedziny
4/ rozpoznaje jednostki prozodyczne, potrafi je zastosować do budowy wypowiedzi
5/ zna zasady poprawnej artykulacji i umie je zastosować
6/ wymienia różnice w artykulacji dźwięków pomiędzy językiem standardowym a realizacjami regionalnymi i dialektami
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach;
- aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach;
- weryfikacja wiedzy i umijętności poprzez sprawdziany cząstkowe i podsumowujące;
- znajomość literatury i terminologii;
- ocena wymowy;
- ocena transkrypcji.
Literatura
1) Canepari L., 1979, Introduzione alla fonetica, Torino: Einaudi
2) Canepari L., 1999, Dizionario della pronuncia italiana, Bologna: Zanichelli
3) Costamagna L., 2000, Pronunciare l’italiano, Perugia: Guerra Edizioni
4) D`Achille P., 2003, L`italiano contemporaneo, Bologna: Il Mulino
5) Dall’Armellina R., Turolla M.L., Gori G., 2005, Giocare con la fonetica – corso di pronuncia con attività e giochi, Firenze: Alma Edizioni
6) Graffi G., Scalise S, 2002, Le lingue e il linguaggio, Bologna: Il Mulino
7) Iadarola M., Giandolio V., 1988, Mondoparola – grammatica italiana per le scuole superiori, Torino: lattes
8) Migliorini B., Tagliavini C., Fiorelli P., 1999, Dizionario di ortografia e di pronunzia, Roma: ERI-RAI
9) Ostaszewska D., Tambor J., 2001, Fonetyka i fonologia języka polskiego, Warszawa: PWN
10) Serianni L., 2002, Italiano. Grammatica. Sintassi. Dubbi, Milano: Garzanti
11) Widłak S., 2006, Gramatyka języka włoskiego, Warszawa: Wiedza Powszechna
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: