Filozofia języka 09-FILJEZ-JK-12
Treści kształcenia:
Początki filozofii europejskiej. Program racjonalnego poznawania świata. Wprowadzenie do filozofii języka.
Początki pragmalingwistyki. Sofiści.
Język jako narzędzie sugestii, perswazji, przekonywania.
Zagadnienie prawdy i źródeł poznawania.
Język przedmiotem dociekań starożytnych szkół filozoficznych:
(Metafizyka Platona i Arystotelesa: Kategorie, zagadnienie bytu. Argumenty dialektyczne Eubulidesa. Kanonika Epikura (trzy kryteria prawdziwości: wrażenia zmysłowe, pojęcia, czucia; język dźwiękową ekspresją postrzeżeń i doznań).
Semantyka moralności. Analiza ocen i norm.
Język wartości. Rola ocen w kształtowaniu pojęć.
Filozofia europejska XVI/XVII wieku. R. Descartes i kartezjanizm. Filozofia mowy, myślenia, języka.
Filozofia języka XVIII/XIX wieku. Empiryzm brytyjski.
Kant(yzm) a filozofia języka. Humboldt – aprioryczna filozofia języka.
Główne nurty filozofii XIX i XX wieku.
Językowy symbolizm. Językowy relatywizm. Językowy determinizm. Językowy uniwersalizm. Kompetencja językowa. Kompetencja komunikacyjna.
Filozofia lingwistyczna XX wieku. Brytyjska szkoła analityczna. Szkoła lwowsko-warszawska. Koncepcja gry językowej L.Wittgensteina.
Teoria czynności językowych.
Analiza pojęcia odpowiedzialności.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Potrafi wskazać wpływ filozofii greckiej na kształt kultury europejskiej
Umie przedstawić główne stanowiska filozoficzne
Posiada znajomość podstawowych zagadnień z zakresu filozofii języka
Umie czytać ze zrozumieniem teksty z zakresu filozofii języka oraz poddawać je interpretacji w ramach przewidzianym przedmiotem
Potrafi przywołać najsławniejsze dzieła filozoficzne
Potrafi samodzielnie analizować wybrane problemy filozoficzne
Ma wykształconą zdolność analitycznego i krytycznego myślenia
Potrafi wytłumaczyć na czym polega: koncepcja gry językowej, ujęcie języka jako nośnika prawdy, czy jako środka sugestii, perswazji, przekonywania
Potrafi pracować w grupie
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zdanie kolokwium zaliczeniowego (minimum 61%), końcowa ocena : <61% - ndst, 61-70% dst, 71-75% dst+, 76-85% db, 86-90% db+, 91%< bdb)
Literatura
Podstawowa:
Platon, Obrona Sokratesa; Eutyfron, (fragment: XI C – XIII B 7); Państwo (ks. 7, fragmenty: I-VI)
Arystoteles, Metafizyka (ks. IV § 1-2)
R. Descartes, Medytacje o pierwszej filozofii
L. Wittgenstein, Dociekania filozoficzne, cz. 1, § 1-43
K. Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii
J. Legowicz, Historia filozofii starożytnej Grecji i Rzymu
J. Legowicz, Historia filozofii średniowiecznej
M. Hempoliński, Brytyjska filozofia analityczna
M. Ossowska, Podstawy nauki o moralności;
J. Austin, Mówienie i poznawanie s. 311-334, 550-665
Dodatkowa:
Epikur, List do Herodota (Diogenes Laertios)
R. Descartes, Rozprawa o metodzie,
J. Bartmiński, Językowe podstawy obrazu świata cz. I-II
J. Puzynina, Język wartości, r. VI
J. Filek, Filozofia odpowiedzialności XX w
T. Gadacz, Historia filozofii XX wieku.
P. Prechtl, Wprowadzenie do filozofii języka
Filozofia XX wieku (seria Myśli i Ludzie, wyd. 1990 lub 2002), red. Z. Kuderowicz
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: