Filozofia 09-FIL-Ufin-22
Treści kształcenia:
Periodyzacja i podstawowe działy filozofii. Początki filozofii europejskiej. Jońska filozofia przyrody. Program racjonalnego poznawania świata.
Początki pragmalingwistyki. Sofiści – nurt naturalistyczno-indywidualistyczny oraz racjonalistyczno-relatywistyczny.
Wstęp do epistemologii.
Sokrates i intelektualizm etyczny. Wstęp do etyki. Powstanie szkół sokratejskich mniejszych.
Okres wielkich syntez: Platon i Arystoteles.
Hellenistyczne filozofie życia.
Omówienie głównych nurtów filozofii europejskiego średniowiecza, w tym myśli wczesnochrześcijańskiej.
Empiryzm i filozofia nauki. Program nowej metody naukowej F.Bacona. Libertyński sceptycyzm.
Filozofia europejska XVI/XVII wieku.
Krytycyzm kartezjański i filozofia cogito. Filozofia mowy, myślenia, języka.
Filozofia czasów Oświecenia: naturalizm, sensualizm; empiryzm brytyjski. Kantowski "przewrót kopernikański” i jego konsekwencje dla językoznawstwa. Filozofia języka XVIII/XIX wieku.
Główne nurty filozofii XIX i XX wieku.
Filozofia lingwistyczna XX wieku. Brytyjska szkoła analityczna.
Koncepcja" gry językowej" L. Wittgensteina.
Egzystencjalizm. Zagadnienie odpowiedzialności, tolerancji, odmiany nihilizmu.
Cele kształcenia
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Potrafi wskazać wpływ filozofii greckiej na kształt kultury europejskiej.
Umie przedstawić główne stanowiska filozoficzne starożytnej Grecji, Rzymu, średniowiecza, czasów nowożytnych i współczesnych.
Posiada znajomość podstawowych zagadnień filozoficznych.
Umie wykazać się znajomością podstawowych pojęć z zakresu filozofii moralności (etyki).
Umie czytać ze zrozumieniem teksty filozoficzne oraz poddawać je interpretacji w zakresie przewidzianym przedmiotem.
Potrafi przywołać najsławniejsze dzieła filozoficzne.
Potrafi samodzielnie analizować wybrane problemy filozoficzne.
Ma wykształconą zdolność analitycznego i krytycznego myślenia.
Potrafi wskazać społecznie znaczące przemiany obrazu świata w śródziemnomorskim kręgu kulturowym.
Umie pracować w grupie.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zdanie pisemnego kolokwium w semestrze zimowym i letnim (<61% - ndst, 61-70% dst, 71-75% dst+, 76-85% db, 86-90% db+, 91%< bdb)
Literatura
Obowiązkowe:
M. de Montaigne, Próby, t.1, rozdz. XX
R. Descartes, Rozprawa o metodzie, cz. IV
I. Kant, Krytyka czystego rozumu, Wstęp I-V
Uzasadnienie metafizyki moralności, rozdz. I-II
J. Bentham, Wprowadzenie do zasad moralności i prawodawstwa, rozdz. I
J. S. Mill, O wolności, rozdz. I
L. Wittgenstein, Dociekania filozoficzne, cz. 1, §§ 1-43
J. Hospers, Wprowadzenie do analizy filozoficznej, s .416-461
Uzupełniające:
W. Tatarkiewicz, Historia filozofii
F. Copleston, Historia filozofii
V. Bourke, Historia etyki
F. Youlan, Krótka historia filozofii chińskiej
M. Hempoliński, Brytyjska filozofia analityczna (seria Myśli i Ludzie)
A. Krokiewicz, Zarys filozofii greckiej
J. Legowicz, Historia filozofii starożytnej Grecji i Rzymu - opracowanie
Historia filozofii starożytnej Grecji i Rzymu - teksty źródłowe
J. Legowicz (red), Historia filozofii średniowiecznej, s.194-208
Martens, E., Schnedälbach, H., Filozofia - podstawowe pytania, s.589-646
J. Bartmiński, Językowe podstawy obrazu świata, cz. I-II
P. Prechtl, Wprowadzenie do filozofii języka
J. Puzynina, Język wartości, rozdz.. VI
Filozofia XX wieku (seria Myśli i Ludzie, wyd. 1990 lub 2002), red. Z. Kuderowicz
J. Austin, Mówienie i poznawanie, s.311-334, 550-665
J. Habermas, Pojęcie racjonalności komunikacyjnej w świetle teorii aktów mowy, w: T. Buksiński (red), Rozumność i racjonalność
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: