Filozofia 09-FIL-SK-11
Rola i miejsce filozofii w kulturze: zasadnicze rodzaje refleksji filozoficznej. Periodyzacja i prezentacja podstawowych pojęć.
Od mitu do logosu - początki filozofii Chin, Indii i Zachodu. Analiza wybranych problemów postawionych w dziejach filozofii.
Pytanie o arche i logos. Program racjonalnego poznawania świata. Heraklit z Efezu, Parmenides i paradoksy Zenona z Elei.
Grecki racjonalizm humanistyczny. Platona krytyka prawomocności wiedzy – pytanie o źródła i granice prawomocnego poznawania. Zagadnienie
Nauka jako przedmiot refleksji filozoficznej. Program nauki empirycznej F. Bacona.
Filozofia języka a filozofia umysłu. R. Descartes: problematyka idei wrodzonych oraz filozofia cogito. Filozofia mowy, myślenia, języka.
Filozofia czasów Oświecenia. Empiryzm brytyjski i „kantowski przewrót kopernikański”. Krytyki I. Kanta.
Pytanie o sens i przewartościowanie wartości w „ Świat jako wola” A.Schopenhauera.
Problem egzystencjalnego „ rozdarcia‘’ S. Kierkegaarda.
Wybrane zagadnienia filozofii współczesnej:
1. Fryderyka Nietzschego krytyka kultury.
2. Foucaltowska krytyka władzy.
3. Sartre'a krytyka ,,złej wiary".
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student:
Potrafi zakreślić granice między problematyką filozoficzną a nauką, religią i ideologią.
Zna i potrafi omówić podstawowe kierunki problematyki filozoficznej z rozróżnieniem na refleksję o charakterze teoretycznym ( epistemologia, ontologia, teozofia) i praktycznym (nauka o moralności, etyka, estetyka).
Potrafi wskazać wpływ refleksji filozoficznej na kształtowanie się głównych nurtów współczesnej kultury. Posiada znajomość podstawowych zagadnień z zakresu filozofii języka i kultury.
Umie czytać ze zrozumieniem teksty z zakresu filozofii oraz interpretuje je w ramach przewidzianym przedmiotem
Potrafi przywołać kluczowe dzieła filozoficzne poświęcone rozważaniom teoriopoznawczym i ontologicznym.
Potrafi samodzielnie analizować wybrane problemy z zakresu refleksji nad językiem i kulturą; potrafi wytłumaczyć na czym polega pojmowanie języka jako nośnika prawdy lub fałszu.
Ma wykształconą zdolność analitycznego i krytycznego myślenia, rozumie potrzebę stałego pogłębiania swojej wiedzy i uczenia się przez całe życie.
Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0) – bardzo dobry stopień znajomości omawianych zagadnień, bardzo dobra orientacja w kierunkach filozoficznych i typowych dla nich pojęciach, umiejętność prowadzenia pogłębionej dyskusji nad tekstami i problemami poruszanymi na zajęciach.
dobry plus (+db; 4,5) – jak wyżej, z niewielkimi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0) - dobry stopień znajomości omawianych zagadnień, dobra orientacja w kierunkach filozoficznych i typowych dla nich pojęciach, umiejętność dyskutowania nad tekstami i problemami poruszanymi na zajęciach.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalający stopień znajomości omawianych zagadnień, zadowalająca orientacja w kierunkach filozoficznych i typowych dla nich pojęciach, pewna umiejętność dyskusji nad tekstami i problemami poruszanymi na zajęciach.
dostateczny (dst; 3,0): dostateczny stopień znajomości omawianych zagadnień, dostateczna orientacja w kierunkach filozoficznych i typowych dla nich pojęciach, pewne braki merytoryczne, ograniczona umiejętność dyskutowania nad tekstami i problemami
poruszanymi na zajęciach.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadawalająca znajomości omawianych zagadnień, niezadawalająca orientacja w kierunkach filozoficznych i typowych dla nich pojęciach, brak umiejętności dyskutowania nad tekstami i problemami poruszanymi na zajęciach.
Literatura
Literatura zalecana:
Ajdukiewicz, K. 2003. Głównie zagadnienia i kierunki filozofii. Teoria poznania. Metafizyka. Wydawnictwo Antyk.
Anzenbacher, A. 2018. Wprowadzenie do filozofii. Wydawnictwo WAM
Delius, Ch., Gatzemeier M., Sertcan, D., Wunscher, K. 2001 Historia filozofii. Od starożytności do czasów współczesnych. Wydawnictwo Konemann.
Baggini, J., Fosl, P. 2010. Przybornik filozofa . Kompendium metod i pojęć filozoficznych. PAX.
Literatura dodatkowa:
Wybrane dzieła z kanonu dzieł filozofii Zachodu
Arystoteles "Zachęta do filozofii", "Metafizyka"
Arystoteles "Hermeneutyka"
Platon "Uczta", "Polityk", "Sofista", "Teajtet"
Platon "Państwo"
Cyceron "Rozmowy tuskulańskie i inne pisma"
Seneka (Młodszy) "Listy moralne do Lucyliusza”
Św Augustyn "Soliloquia i inne dialogi o duszy”
Awicenna "Księga wiedzy"
Ockham "Suma logiczna"
Kartezjusz "Medytacje o pierwszej filozofii. Tom 1"
Kartezjusz "Medytacje o pierwszej filozofii. Tom 2"
Spinoza "Etyka"
Wolter "Elementy filozofii Newtona"
Rousseau "Umowa społeczna", "List o widowiskach"
Kant "Krytyka czystego rozumu. Tom 1"
Kant "Krytyka czystego rozumu. Tom 2"
Hegel "Fenomenologia ducha. Tom 1"
Hegel "Fenomenologia ducha. Tom 2 "
Kierkegaard "Albo-albo. Tom 1"
Kierkegaard "Albo-albo. Tom 2"
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: