Fonetyka i fonologia języka angielskiego 09-FIFJA-12
Język, językoznawstwo, fonetyka, fonologia.
Anatomia aparatu mowy. Opis artykulacyjny głosek.
Fonemy języka angielskiego i ich warianty pozycyjne (allofony).
Transkrypcja fonemiczna i allofoniczna języka angielskiego.
Fonologia porównawcza języka angielskiego i języka polskiego.
Sylaba. Fonotaktyka (fonologia kombinatoryjna) języka angielskiego.
Cechy suprasegmentalne języka angielskiego: akcent wyrazowy i frazowy.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się
student/ka:
posiada umiejętność podstawowego opisu artykulacji dźwięków mowy języka angielskiego
umie wymienić elementy fonemiczne języka angielskiego i przeprowadzić ich ogólną systematyzację
potrafi przeprowadzić podstawowe porównanie artykulacji dźwięków angielskich i polskich oraz systemów fonemicznych tych języków
rozumie zasady transkrypcji fonemicznej i allofonicznej oraz potrafi z nich korzystać
umie opisać główne zjawiska związane wariantywnością fonostylistyczną i socjofonetyczną w języku angielskim
potrafi nazwać główne zjawiska suprasegmentalne
ma umiejętność korzystania z podstawowych źródeł piśmienniczych dziedziny
potrafi odnieść zdobytą wiedzę do własnej wymowy w języku angielskim oraz do wymowy innych osób, zarówno rodzimych użytkowników, jak i uczących się
uświadamia sobie potrzebę dalszego doskonalenia swoich umiejętności oraz wie, jak to robić
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- obecność na zajęciach,
- aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć,
- znajomość zalecanej literatury przedmiotu,
Metody oceniania:
• Metody kształtujące:
bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji zadań wykonywanych w trakcie zajęć oraz w domu.
• Metody podsumowujące:
ostateczna, końcowa ocena wykonania zadań polega na przeprowadzeniu kolokwium zaliczeniowego.
SKALA OCEN:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): Osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
Ashby, Michael and John Maidment. 2005. Introducing phonetic science. Cambridge: Cambridge University Press.
Collins, Beverley and Inger Mees. 2003. Practical phonetics and phonology. A resource book for students. London: Routledge. (3rd edition 2013.)
Cruttenden, Alan. 2014. Gimson’s pronunciation of English. (8th edition.) London: Hodder Arnold.
Jones, Daniel. 2011. Cambridge English pronouncing dictionary. (18th edition by Peter Roach, Jane Setter and John Esling. With CD-ROM.) Cambridge: Cambridge University Press.
Wells, John C. 2008. Longman pronunciation dictionary. (3rd edition. With CD-ROM.) London: Longman.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: