Fonetyka artykulacyjno-korekcyjna języka francuskiego 09-FAKJF-1LF-11
Poruszane zagadnienia dotyczą artykulacji dźwięków języka francuskiego a w szczególności specyfiki francuskiego systemu wokalicznego (trapez wokaliczny, opozycja samogłosek ze względu na miejsce artykulacji, sposobu artykulacji, samogłoski nosowe) a także elementów prozodycznych (akcent, rytm, intonacja), iloczasu samogłosek, łączenia międzywyrazowego. Teoretycznemu opisowi towarzyszą ćwiczenia praktyczne, które, poza ćwiczeniem wymowy, obejmują także transkrypcję tekstów w alfabecie API. Szczególny nacisk położony jest na ćwiczenie wymowy, zwłaszcza samogłosek i półsamogłosek języka francuskiego oraz na ćwiczenia ze słuchu.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka:
- klasyfikuje i opisuje za pomocą cech artykulacyjnych dźwięki języka francuskiego
- dostrzega relacje pomiędzy umiejętnością prawidłowego podziału na sylabę fonetyczną i scharakteryzowaniem dźwięku
- rozumie znaczenie elementów prozodycznych (akcent, rytm, intonacja) oraz łączenia międzywyrazowego dla tworzenia tekstu ustnego w języku francuskim
- wymawia prawidłowo dźwięki języka francuskiego
- przyporządkowuje, rozpoznaje poszczególne samogłoski języka francuskiego ze słuchu
- korzysta z teoretycznego opisu samogłosek języka francuskiego w celu korekty swojej wymowy i samodzielnej pracy nad jej doskonaleniem
- potrafi odczytać i samodzielnie dokonuje transkrypcji tekstu w języku francuskim
Kryteria oceniania
TRYB STACJONARNY:
- zaliczenie przedmiotu: odpowiedź ustna na pytania, w tym z transkrypcji.
- egzamin ustny: wymowa/czytanie tekstu.
TRYB ZDALNY:
- zaliczenie przedmiotu: średnia z ocen uzyskanych na kolokwiach ustnych w czasie semestru
- egzamin: ustny (czytanie tekstu + zagadnienia poruszanych na zajęciach)
Kryteria oceniania wg skali stosowanej na UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1) Abry D., Chalaron M.-L., Les 500 exercices de phonétique Hachette, Paris, 2011. (A1/A2 i B1/B2)
2) Charliac L., Motron A.-C., Phonétique progressive du francais, avec 600 exrcices, CLE, Paris, 1998.
3) Filliolet C., Vandendriessche A., La phonétique par les textes, Belin, 2010.
4) Kacprzak A., Sypnicki J., Éléments de grammaire française, Wyd. Nauk UAM, Poznań, 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: