Fonetyka artykulacyjno-korekcyjna 09-FAK-11
Poruszane zagadnienia dotyczą artykulacji dźwięków języka francuskiego a w szczególności specyfiki francuskiego systemu wokalicznego (trapez wokaliczny, opozycja samogłosek ze względu na miejsce artykulacji, sposobu artykulacji, samogłoski nosowe) a także elementów prozodycznych (akcent, rytm, intonacja), iloczasu samogłosek, łączenia międzywyrazowego. Teoretycznemu opisowi towarzyszą ćwiczenia praktyczne, które, poza ćwiczeniem wymowy, obejmują także transkrypcję tekstów w alfabecie API. Szczególny nacisk położony jest na ćwiczenie wymowy, zwłaszcza samogłosek i półsamogłosek języka francuskiego oraz na ćwiczenia ze słuchu.
W cyklu 2020/SZ:
Poruszane zagadnienia dotyczą artykulacji dźwięków języka francuskiego a w szczególności specyfiki francuskiego systemu wokalicznego (trapez wokaliczny, opozycja samogłosek ze względu na miejsce artykulacji, sposobu artykulacji, samogłoski nosowe) a także elementów prozodycznych (akcent, rytm, intonacja), iloczasu samogłosek, łączenia międzywyrazowego. Teoretycznemu opisowi towarzyszą ćwiczenia praktyczne, które, poza ćwiczeniem wymowy, obejmują także transkrypcję tekstów w alfabecie API. Szczególny nacisk położony jest na ćwiczenie wymowy, zwłaszcza samogłosek i półsamogłosek języka francuskiego oraz na ćwiczenia ze słuchu. Przygotowanie do zajęć: zagadnienia teoretyczne a w szczególności ćwiczenia artykulacyjne. Przygotowanie zadań z transkrypcji tekstu – praca samodzielna. Ćwiczenia wymowy na podstawie przekazanych wiadomości teoretycznych i ćwiczeń praktycznych wykonywanych na zajęciach – praca własna. Zaliczenie na ocenę z wymowy/czytanie tekstu i egzamin pisemny po zakończeniu zajęć. |
W cyklu 2021/SZ:
Poruszane zagadnienia dotyczą artykulacji dźwięków języka francuskiego a w szczególności specyfiki francuskiego systemu wokalicznego (trapez wokaliczny, opozycja samogłosek ze względu na miejsce artykulacji, sposobu artykulacji, samogłoski nosowe) a także elementów prozodycznych (akcent, rytm, intonacja), iloczasu samogłosek, łączenia międzywyrazowego. Teoretycznemu opisowi towarzyszą ćwiczenia praktyczne, które, poza ćwiczeniem wymowy, obejmują także transkrypcję tekstów w alfabecie API. Szczególny nacisk położony jest na ćwiczenie wymowy, zwłaszcza samogłosek i półsamogłosek języka francuskiego oraz na ćwiczenia ze słuchu. Przygotowanie do zajęć: zagadnienia teoretyczne a w szczególności ćwiczenia artykulacyjne. Przygotowanie zadań z transkrypcji tekstu – praca samodzielna. Ćwiczenia wymowy na podstawie przekazanych wiadomości teoretycznych i ćwiczeń praktycznych wykonywanych na zajęciach – praca własna. Zaliczenie na ocenę z wymowy/czytanie tekstu i egzamin pisemny po zakończeniu zajęć. |
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
1/ zna i potrafi poprawnie posługiwać się podstawowymi terminami z zakresu fonetyki i fonologii
2/ klasyfikuje i opisuje za pomocą cech artykulacyjnych dźwięki języka francuskiego
3/ dostrzega relacje pomiędzy umiejętnością prawidłowego podziału na sylabę fonetyczną i scharakteryzowaniem dźwięku
4/ rozumie znaczenie elementów prozodycznych (akcent, rytm, intonacja) oraz łączenia międzywyrazowego dla tworzenia tekstu ustnego w języku francuskim
5/ wymawia prawidłowo dźwięki języka francuskiego
6/ przyporządkowuje, rozpoznaje poszczególne samogłoski języka francuskiego ze słuchu
7/ korzysta z teoretycznego opisu samogłosek języka francuskiego w celu korekty swojej wymowy i samodzielnej pracy nad jej doskonaleniem
8/ potrafi odczytać i samodzielnie dokonuje transkrypcji tekstu w języku francuskim
9/ charakteryzuje tendencje artykulacyjne współczesnego j. francuskiego
Kryteria oceniania
Przygotowanie do zajęć: zagadnienia teoretyczne a w szczególności ćwiczenia artykulacyjne. Przygotowanie zadań z transkrypcji tekstu – praca samodzielna. Ćwiczenia wymowy na podstawie przekazanych wiadomości teoretycznych i ćwiczeń praktycznych wykonywanych na zajęciach – praca własna. Zaliczenie na ocenę z wymowy/czytanie tekstu i egzamin pisemny po zakończeniu zajęć.
Literatura
1) Abry D., Chalaron M.-L., Les 500 exercices de phonétique, Hachette, Paris, 2010.
2) Béchade H., Phonétique et morphologie du français moderne et contemporain, PUF, Paris, 1989.
3) Charliac L., Motron A.-C., Phonétique progressive du francais, avec 600 exercices, CLE, Paris, 1998.
4) Filliolet C., Vandendriessche A., La phonétique par les textes, Belin, Péronnas, 2010.
5) Kacprzak A., Sypnicki J., , Éléments de grammaire française, Wyd. Nauk UAM, Poznań, 2002.
6) Kaneman-Pougatch M., Pedoya-Guimbretiere E., Phonétique du francais: Plaisir des sons, Hatier, 1991.
7) Lauret B., Enseigner la prononciation du français : questions et outils, Hachette, Paris, 2007.
8) Léon P., Prononciation du français standard, Didier, Paris, 1972.
9) Pagniez-Delbart T., A l’écoute des sons, vol. 1 (les voyelles), CLE International, 1992.
10) Platkow A., , Wymowa francuska, Wiedza Powszechna, Warszawa, 1977.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: