Fonetyka artykulacyjna II (portugalski europejski) 09-FA2-2LP-22
Programem zajęć objęte są następujące zagadnienia:
1/ Podział spółgłosek w języku portugalskim. Charakterystyka portugalskich spółgłosek.
2/ Akcent w języku portugalskim.
3/ Intonacja portugalska.
4/ Różnice fonetyczne w obrębie j. portugalskiego.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1/Wyjaśnia podstawowe terminy z zakresu fonetyki i fonologii języka.
2/Wymienia portugalskie spółgłoski, opisując sposoby i miejsca ich artykulacji i sporządza ich transkrypcje.
3/Poprawnie artykułuje portugalskie spółgłoski.
4/Stosuje zasady akcentowania w j. portugalskim.
5/Stosuje modele intonacyjne charakterystyczne dla j. portugalskiego.
6/Charakteryzuje i wykazuje podobieństwa i różnice w fonetyce j. portugalskiego w zależności od wariantu geograficznego
7/Pracuje w grupie oraz samodzielnie analizuje problemy.
Kryteria oceniania
Aktywny udział w zajęciach – czynny udział w ćwiczeniach i zadaniach.
Ocena ciągła: krótkie zadania pisemne i ustne, drobne kolokwia. Rozwiązywanie zadań i praca w grupach. Prezentacja.
Egzamin pisemny z teorii i zapisu fonetycznego (na koniec roku). Ustny egzamin z wymowy na koniec semestru.
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 93% - 100%
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 87% - 92%
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 71% - 86%
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 66% - 70%
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 61 – 65%
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne. Błędy zaburzające komunikacje 0%-60%
Literatura
1/ Manual de Fonética, Francisco Espada, Lidel, 2006
2/ Fonética e Fonologia do Português, Maria Mira Mateus, Universidade Aberta, 2005.
3/ Dicionário da Língua Portuguesa, Porto Editora
4/ Dicionário de Sinónimos, Porto Editora
5/ Nova Gramática do Português Contemporâneo Celso Cunha, Lindley Cintra, , Edições João Sá da Costa, Lisboa, 1987
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: