Fonetyka artykulacyjna I (portugalski europejski) 09-FA1-1LP-12
Programem zajęć objęte są następujące zagadnienia:
1/ Pojęcia ogólne z zakresu fonetyki i fonologii.
2/ Budowa i działanie aparatu artykulacyjnego.
3/ Podział samogłosek w języku portugalskim.
4/ Samogłoski portugalskie.
5/ Dyftongi i samogłoski nosowe.
6/ Różnice w polskich i portugalskich samogłoskach.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1/ Wyjaśnia podstawowe terminy z zakresu fonetyki i fonologii języka
2/ Opisuje elementy i mechanizm działania aparatu artykulacyjnego
3/ Potrafi dać portugalskie odpowiedniki nazw organów artykulacyjnych i sposobów artykulacji
4/ Umie wymienić portugalskie samogłoski i opisać sposoby i miejsca ich artykulacji i napisać ich transkrypcje
5/ Umie wyartykułować portugalskie samogłoski
6/ Umie wymienić i wyartykułować portugalskie dyftongi i samogłoski nosowe i zapisać je fonetycznie
7/ Potrafi scharakteryzować i wykazać podobieństwa i różnice w fonetyce samogłosek w językach portugalskim i polskim
8/ Korzysta ze źródeł multimedialnych i literaturowych
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach
- aktywny udział studenta w zajęciach, w pracy w parach i grupach
- pozytywna ocena ćwiczeń, projektów i prezentacji
-umiejętność komunikacji i pracy w grupie
- pozytywna ocena z testów cząstkowych i egzaminu końcowego
- egzamin pisemny i ustny
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 93% - 100%
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 87% - 92%
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 71% - 86%
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 66% - 70%
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 61 – 65%
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne. Błędy zaburzające komunikacje 0%-60%
Literatura
1/ Manual de Fonética, Francisco Espada, Lidel, 2006
2/ Fonética e Fonologia do Português, Maria Mira Mateus, Universidade Aberta, 2005.
3/ Dicionário da Língua Portuguesa, Porto Editora
4/ Dicionário de Sinónimos, Porto Editora
5/ Nova Gramática do Português Contemporâneo Celso Cunha, Lindley Cintra, , Edições João Sá da Costa, Lisboa, 1987
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: