Filozofia 09-F-2LR-11
Zagadnienia omawiane podczas zajęć obejmują:
1) informacje dotyczące samej filozofii, jej historii i głównych dziedzin.
2) wybrane ujęcia klasycznych problemów filozoficznych (np. koncepcja natury ludzkiej wg Cassirera)
3) namysł filozoficzny nad problemami współczesnej rzeczywistości (np. namysł nad problemami dotyczącymi nowoczesnej techniki).
1. Główne dziedziny filozofii oraz etapy jej dziejów
2. Różne rozumienia filozofii wg Kołakowskiego
3. Człowiek jako animal symbolicum wg Cassirera
4. Myślenie przedfilozoficzne wg Levy-Bruhla
5. Prawda i reprezentacja wg Rorty'ego
6. Seksualność i władza wg Foucaulta
7. Erotyzm ponowoczesny wg Klimczyka
8. Seksualny solipsyzm wg Langton
9. Sztuczna inteligencja wg Searla
10. Eugenika wg Habermasa
11. Wpływ Internetu na procesy myślowe wg Carra
12. Nowoczesna technika wg Myoo
13. Urynkowienie wg Sandela
14. Pytanie o naturę ludzką w kontekście badań etnologicznych Turnbulla
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka:
1. Zna i rozumie specyfikę filozofii jako dyscypliny.
2. Zna i rozumie wybrane problemy filozoficzne.
3. Jest gotów/gotowa do rozpoznawania problemów filozoficznych w otaczającym świecie.
4. Potrafi analizować teksty źródłowe z zakresu filozofii.
Kryteria oceniania
1. Obecność
a) Jedynym sposobem usprawiedliwiania nieobecności są zwolnienia lekarskie.
b) Koniecznym warunkiem uzyskania zaliczenia jest obecność na ponad połowie zajęć – po przekroczeniu tego limitu nie jest możliwe zaliczenie przedmiotu.
c) Pierwsza i druga nieobecność nieusprawiedliwiona nie wywołują żadnych konsekwencji. Każda kolejna nieobecność zobowiązuje nieobecną osobę do sporządzenia streszczenia tekstu omawianego na zajęciach, których dotyczy ponadprogramowa nieobecność.
d) Streszczenie powinno liczyć półtorej strony tekstu (czcionka Times New Roman, rozmiar 12, interlinia 1,5, standardowe marginesy, format doc. Przy przygotowywaniu streszczenia zalecane jest zapoznanie się z treścią pliku „Zasady sporządzania streszczeń”. Streszczenia nie spełniające ww. kryteriów zostaną odesłane do poprawy.
e) Streszczenie należy przesłać pocztą email lub poprzez system USOS na adres prowadzącego w ciągu tygodnia, licząc od dnia, w którym nastąpiło powiadomienie o konieczności sporządzenia streszczenia. Każdy tydzień opóźnienia – niezależnie od tego czy jest to tydzień, w którym odbywają się zajęcia, czy też trwa np. przerwa świąteczna – skutkuje wzrostem wymaganej długości streszczenia o jedną stronę (jeśli tydzień upływa np. we wtorek, to od środy objętość tekstu wzrasta do 2,5 strony, jeśli w kolejny wtorek streszczenie nie zostaje przesłane, objętość wzrasta do 3,5 strony itd.).
2. Zaliczenie
Zaliczenie przedmiotu ma charakter pisemny i odbywa się na ostatnich zajęciach w semestrze. Zaliczenie poprawkowe również ma charakter pisemny i odbywa się we wrześniu. Podejście do zaliczenia możliwe jest tylko po uprzednim zaliczeniu nieobecności.
Zaliczenie pisemne składa się z części testowej oraz części otwartej. Część testowa to test jednokrotnego wyboru obejmujący swoim zakresem wszystkie teksty i treści wykładowe przerabiane podczas zajęć – test liczy 30 pytań, za poprawną odpowiedź na każde pytanie przysługuje 1 punkt. Część otwarta to jedno pytanie mające charakter problemowy i dotyczące zagadnienia pojawiającego się w przynajmniej kilku omawianych podczas zajęć tekstach – za odpowiedź na to pytanie można uzyskać maksymalnie 5 punktów. Podczas zaliczenia można zatem uzyskać maksymalnie 35 punktów.
W celu uzyskania oceny 3 należy zdobyć przynajmniej 15 punktów, w celu uzyskania oceny 3+ co najmniej 19 punktów, w celu otrzymania oceny 4, co najmniej 23 punkty, w celu uzyskanie oceny 4+ co najmniej 27 punktów, a celu uzyskania oceny 5 przynajmniej 31 punktów.
Czas odpowiedzi na pytania testowe wynosi 20 minut. Czas odpowiedzi na pytanie otwarte wynosi 15 minut.
W trybie zdalnym zaliczenie odbywa się za pośrednictwem aplikacji MS Teams oraz z wykorzystaniem aplikacji MS Forms.
3. Zwolnienie z zaliczenia
Osoby, które aktywnie i regularnie uczestniczą w dyskusjach podczas zajęć w sposób, który pozwala stwierdzić, że opanowały przerabiany materiał – i jednocześnie posiadają uregulowaną sytuację w zakresie nieobecności – otrzymają ocenę pozytywną bez konieczności podchodzenia do zaliczenia. Osoby zwolnione z zaliczenia zostaną o tym fakcie powiadomione na przedostatnich zajęciach.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
1. Leszek Kołakowski, Funkcjonalne i zakresowe rozumienie filozofii, w: Kultura i fetysze, Warszawa 1967, ss. 9-41.
2. Ernst Cassirer, Esej o człowieku. Wstęp do filozofii kultury, Warszawa 1977, ss. 77-108, 145-159.
3. Lucien Levy-Bruhl, Czynności umysłowe w społeczeństwach pierwotnych, Warszawa 1992, ss. 55-93.
4. Richard Rorty, Relatywizm: Odkrywanie i tworzenie, w: Filozofia a nadzieja na lepsze społeczeństwo, Toruń 2013, ss. 31-50.
5. Michel Foucault, Seksualność i władza, w: Filozofia, historia, polityka. Wybór pism, red. D. Leszczyński, L. Rasiński, ss. 201-218.
6. Wojciech Klimczyk, Erotyzm ponowoczesny, Kraków 2008, ss. 17-26, 135-182.
7. Rae Langton, Seksualny solipsyzm, w: „Analiza i Egzystencja” 30/2015, ss. 5-55
8. John Searle, Umysły, mózgi i programy, w: Filozofia umysłu, red. B. Chwedeńczuk, Warszawa 1995, ss. 301-324.
9. Nicholas Carr, Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, Gliwice 2013 (fragmenty).
10. Jurgen Habermas, Przyszłość natury ludzkiej, Warszawa 2003, ss.23-81.
11. Sidey Myoo, Lepiej chodźmy zapytać robota... (wstęp do technoantropologii), w: „Przegląd Filozoficzny”, nr 2/2012 (82), ss. 363-376.
12. Colin Turnbull, Ikowie, ludzie gór, Warszawa 1980 (fragmenty).
13. Michael Sandel, Czego nie można kupić za pieniądze?, Warszawa 2012 (fragmenty).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: