Emisja głosu 09-EMG-KS-11
Opis treści kształcenia:
• Głos jako narzędzie pracy nauczyciela
• Anatomia i fizjologia narządu głosu
• Proces tworzenia głosu i jego rodzaje. Technika mówienia
• Oddychanie a proces mówienia, tory oddechowe, appoggio
• Zjawisko rezonansu, klasyfikacja rezonatorów i ich rola w prawidłowej fonacji
• Sposoby artykulacji samogłosek i spółgłosek, miejsca artykulacji
• Interpretacja tekstu, dykcja, poprawne frazowanie, intonacja głosu, ekspresja wypowiedzi, akcent w języku polskim
• Przyczyny i rodzaje zaburzeń głosu
• Higiena narządu głosu i słuchu
Po zakończeniu cyklu zajęć student powinien:
- wykazać się podstawową wiedzą na temat prawidłowej emisji głosu;
- znać budowę układu oddechowego i proces powstawania głosu;
- zauważać związki pomiedzy oddechem a jakością głosu;
- znać podstawy poprawnej polszczyzny i kultury żywego słowa;
- znać podstawowe techniki relaksacyjne jako metody radzenia sobie ze stresem;
- rozumieć konieczność pracy nad głosem, doskonalenia modulacji, barwy i rezonansu w celu wzmocnienia jakości głosu, a także doskonalenia artykulacji i poprawnego frazowania tekstu;
- posiadać umiejetność czytania tekstu ze zrozumieniem;
- starać sie operować głosem w sposób elastyczny, dostosowany do miejsca i warunków akustycznych.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
- ma podstawową wiedzę i zna terminologię używaną w emisji głosu
- posiada wiedze z zakresu anatomii i fizjologii narządu głosu
- dostrzega związek pomiędzy oddychaniem a procesem mówienia
- zna proces tworzenia głosu, rodzaje głosu i typy fonacji
- zna sposoby i miejsca poprawnej artykulacji samogłosek i spółgłosek
- pojmuje zjawisko rezonansu i potrafi sklasyfikować rezonatory i ich rolę w prawidłowej fonacji
- zna formy ekspresji wypowiedzi i zasady poprawnej polszczyzny
- posiada wiedzę o najczęściej występujących zaburzeniach głosu
- zna podstawowe zasady higieny narządu głosu i słuchu oraz techniki relaksacyjne
Kryteria oceniania
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
Literatura
B. Wieczorkiewicz , Sztuka mówienia
H. Sobierajska, Uczymy się śpiewać
M. Kotlarczyk , Podstawy sztuki żywego słowa
B. Tarasiewicz, Mówię i śpiewam świadomie
B. Toczyska , Elementarne ćwiczenia z dykcji
B. Toczyska, Głośno i wyraźnie
A. Łastik, Poznaj swój głos
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: