Emisja głosu 09-EGLOS-DL11
Bloki tematyczne: Specyfika zawodowej pracy głosem, Świadomość ciała i jej znaczenie dla emisji głosu, Oddychanie, Fonacja, Rezonans, Artykulacja, Rozgrzewka wokalna, Metody radzenia sobie ze stresem i tremą, Choroby i higiena głosu.
Cele kształcenia
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Student ma świadomość znaczenia jakości i wytrzymałości głosu w zawodach stawiających wysokie wymagania pod adresem aparatu głosowego (jak nauczyciel, tłumacz ustny); posiada podstawową wiedzę o funkcjonowaniu i patologiach narządu mowy; rozpoznaje zagrożenia związane z zawodową pracą głosem i potrafi ich unikać (higiena głosu); potrafi samodzielnie rozgrzewać i trenować głos; rozwija i wykorzystuje prawidłowe nawyki posługiwania się narządem mowy w języku polskim i niemieckim.
Kryteria oceniania
Aktywność studenta w dyskusji; odsłuch głosu w ramach ćwiczeń; ocena pracy śródsemestralnej (diagnoza głosu); ocena rozgrzewki wokalnej zaprezentowanej na ćwiczeniach; końcowe kolokwium pisemne.
Literatura
Joachim Aich: Erfolgsgeheimnis Stimme. Besser sprechen – mehr erreichen. Berlin 2009; Julius Hey: Der kleine Hey. Die Kunst des Sprechens. Mainz 1997 (DVD); Maria Kręcicka i in.: Głos i jego zaburzenia. Zagadnienia higieny i emisji głosu, Wrocław 2004; Aneta Łastik: Poznaj swój głos... Twoje najważniejsze narzędzie pracy. Warszawa 2002; Anna Martini: Sprechtechnik - aktuelle Stimm-, Sprech- und Atemübungen. Zürich 2004; Narząd głosu i jego znaczenie w komunikacji społecznej, red. Andrzej Obrębowski, Poznań 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: