N Emisja głosu 09-EG-DL11
Specyfika zawodowej pracy głosem
Świadomość ciała i oddychanie – ich znaczenie dla prawidłowej emisji głosu
Fonacja – miękkie nastawienie głosowe
Rezonans – nośność głosu i jego barwa
Artykulacja – rola samogłosek w emisji głosu
Rozgrzewka i trening wokalny
Higiena głosu
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Student/ka ma świadomość znaczenia jakości i wytrzymałości głosu w zawodach stawiających wysokie wymagania pod adresem aparatu głosowego (m.in. nauczyciel, tłumacz ustny); posiada podstawową wiedzę o funkcjonowaniu narządu mowy; rozpoznaje zagrożenia związane z zawodową pracą głosem i potrafi ich unikać (higiena głosu); potrafi samodzielnie rozgrzewać i trenować głos.
Rozwija i wykorzystuje prawidłowe nawyki posługiwania się narządem mowy w języku polskim i niemieckim
Kryteria oceniania
Kolokwium pisemne
Test
Prezentacja praktyczna (rozgrzewka wokalna)
Odsłuch przez nauczyciela
Prezentacja ustna
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
Literatura
Joachim Aich: Erfolgsgeheimnis Stimme. Besser sprechen – mehr erreichen. Berlin 2009;
Julius Hey: Der kleine Hey. Die Kunst des Sprechens. Mainz 2003 z (DVD);
Maria Kręcicka i in.: Głos i jego zaburzenia. Zagadnienia higieny i emisji głosu. Wrocław 2004;
Kristin Linklater: Uwolnij swój głos. Kraków 2011;
Aneta Łastik: Poznaj swój głos... Twoje najważniejsze narzędzie pracy. Warszawa 2002;
Georg Winter / Dargmar Puchalla: Sprechsport. Weinheim 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: