Emisja głosu 09-EGŁU-11
1. Głos jako narzędzie pracy nauczyciela.
2. Anatomia i fizjologia narządu głosu.
3. Proces tworzenia głosu i jego rodzaje. Technika mówienia.
4. Oddychanie a proces mówienia, tory oddechowe, appoggio.
5. Zjawisko rezonansu, klasyfikacja rezonatorów i ich rola w prawidłowej fonacji.
6. Sposoby artykulacji samogłosek i spółgłosek, miejsca artykulacji.
7. Interpretacja tekstu, dykcja, poprawne frazowanie, intonacja głosu, ekspresja wypowiedzi, akcent w języku polskim.
8. Przyczyny i rodzaje zaburzeń głosu
9. Higiena głosu
Cele kształcenia
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1. Ma podstawowa wiedze na temat emisji głosu; zna terminologię używaną w emisji głosu.
2. Posiada wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii narządu głosu.
3. Dostrzega związek pomiędzy oddychaniem a procesem mówienia. Posiada nawyki prawidłowego oddychania
4. Zna proces tworzenia głosu, rodzaje głosu i typy fonacji. Posiada nawyki prawidłowej fonacji.
5. Zna sposoby i miejsca poprawnej artykulacji samogłosek i spółgłosek
Pojmuje zjawisko rezonansu i potrafi sklasyfikować rezonatory i ich rolę w prawidłowej fonacji.
6. Zna formy ekspresji wypowiedzi i zasady poprawnej polszczyzny. Potrafi prawidłowo posługiwać się mową.
7. Posiada wiedzę o najczęściej występujących zaburzeniach głosu
8. Zna podstawowe zasady higieny głosu i relaksacji
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- obecność aktywny udział na zajęciach;
- systematyczne przygotowanie do zajęć;
- wykonywanie ustnych i pisemnych prac domowych i kontrolnych;
- zaangażowanie w pracę nad prezentacjami, wystąpieniami, projektami;
- zaliczenie śródsemestralnych prac kontrolnych, sprawdzających stopień opanowania materiału z zakresu zajęć oraz poszczególne umiejętności językowe;
- zaliczenie końcowe.
Metody oceniania:
• Metody kształtujące:
bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji zadań wykonywanych w trakcie zajęć oraz w domu.
• Metody podsumowujące:
ostateczna, końcowa ocena wykonania zadań polega na przeprowadzeniu testu zaliczeniowego.
Studenci podlegają ocenie ciągłej podczas wykonywania ćwiczeń w trakcie zajęć. Uzyskują również oceny cząstkowe z prac zaliczeniowych, które są omawiane i podsumowywane na zajęciach.
SKALA OCEN:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): Osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
1. Kotlarczyk M. Podstawy sztuki żywego słowa
2. Łastik A. Poznaj swój glos
3. Sobierajska H. Uczymy się śpiewać
4. Tarasiewicz B. Mówię i śpiewam świadomie
5. Toczyska B. Elementarne ćwiczenia z dykcji
6. Toczyska B., głośno i wyraźnie
7. Wieczorkiewicz B. Sztuka mówienia
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: