Emisja głosu 09-EGŁA-11
1. Głos jako narzędzie pracy nauczyciela.
2. Anatomia i fizjologia narządu głosu.
3. Proces tworzenia głosu i jego rodzaje. Technika mówienia.
4. Oddychanie a proces mówienia, tory oddechowe, appoggio.
5. Zjawisko rezonansu, klasyfikacja rezonatorów i ich rola w prawidłowej fonacji.
6. Sposoby artykulacji samogłosek i spółgłosek, miejsca artykulacji.
7. Interpretacja tekstu, dykcja, poprawne frazowanie, intonacja głosu, ekspresja wypowiedzi, akcent w języku polskim.
8. Przyczyny i rodzaje zaburzeń głosu
9. Higiena głosu
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student:
- ma podstawowa wiedze na temat emisji głosu; zna terminologię używaną w emisji głosu,
- posiada wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii narządu głosu,
- dostrzega związek pomiędzy oddychaniem a procesem mówienia,
- posiada nawyki prawidłowego oddychania,
- zna proces tworzenia głosu, rodzaje głosu i typy fonacji. Posiada nawyki prawidłowej fonacji,
- zna sposoby i miejsca poprawnej artykulacji samogłosek i spółgłosek,
- pojmuje zjawisko rezonansu i potrafi sklasyfikować rezonatory i ich rolę w prawidłowej fonacji,
- zna formy ekspresji wypowiedzi i zasady poprawnej polszczyzny,
- potrafi prawidłowo posługiwać się mową,
- posiada wiedzę o najczęściej występujących zaburzeniach głosu,
- zna podstawowe zasady higieny głosu i relaksacji.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- obecność oraz aktywny udział na zajęciach,
- egzamin praktyczny (obserwacja wykonawstwa)
SKALA OCEN:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): Osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
1. Kotlarczyk M. Podstawy sztuki żywego słowa
2. Łastik A. Poznaj swój glos
3. Sobierajska H. Uczymy się śpiewać
4. Tarasiewicz B. Mówię i śpiewam świadomie
5. Toczyska B. Elementarne ćwiczenia z dykcji
6. Toczyska B., głośno i wyraźnie
7. Wieczorkiewicz B. Sztuka mówienia
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: