Edukacja o holokauście 09-EDHOLOK-11
Wprowadzenie do analizy i interpretacji tekstów dokumentalnych i literackich, fotografii dokumentalnej i sztuki wizualnej: specyfika analizy literackiej, fotograficznej w kontekście dyskursów o Holocauście
Analiza wybranych przykładów tekstów dokumentalnych i literackich o tematyce Holocaustu
Analiza wybranych przykładów fotografii dokumentalnych z okresu Holocaustu
Analiza wybranych przykładów artystycznych reprezentacji Holocaustu
Analiza wybranych przykładów dyskursów ideologicznych związanych z problematyką Holocaustu
Analiza wybranych przykładów programów edukacyjnych o Holocauście
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu student potrafi:
Wskazać podstawowe zagadnienia związane z dyskursem Holocaustu
Odróżniać rodzaje i specyfikę dyskursu Holocaustu: historycznego, polityczno-ideologicznego, kultury popularnej i edukacji
Wykazać się umiejętnością interpretacji tekstu o Holocauście w kontekście określonego dyskursu
Wykazać się znajomością nurtów kultury popularnej w odniesieniu do reprezentacji Holocaustu
Kryteria oceniania
- aktywność w trakcie zajęć (dyskusja) i w pracy zespołowej
- merytoryczna wartość głosów w dyskusji i prezentowanych argumentów
- merytoryczna wartość i sposób prezentacji przygotowanych projektów
Literatura
- Segev, Tom. 2012. Siódmy milion. Izrael – piętno Zagłady. Warszawa: PWN.
- Bereś, Witold, Krzysztof Butenko. 2008Marek Edelman – Życie. Po prostu. Warszawa: Świat Książki.
- Gruber, Ruth Ellen. 2004. Odrodzenie kultury żydowskiej w Europie. Sejny: Pogranicze.
- Bauman, Zygmunt. 1991. Nowoczesność i Zagłada. Warszawa: Biblioteka Kwartalnika Masada.
- Arendt, Hannah. 1987. Eichmann w Jerozolimie. Kraków: Znak.
- Libionka, Dariusz (red.). 2004. Akcja Reinhardt. Zagłada Żydów w Generalnym Gubernatorstwie. Warszawa: IPN.
- Krall, Hanna. 1998. Tam już nie ma żadnej rzeki. Kraków: Wydawnictwo a5.
- Agamben, Giorgio. 2008. Co zostaje z Auschwitz. Warszawa: Sic!
- Trojański, Piotr (red.). 2008. Auschwitz i Holokaust. Oświęcim: Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau.
- Rejak, Sebastian. 2008. Myślenie po Zagładzie. Głosy z Polski. Warszawa-Kraków.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: