Dzieje prawosławia Słowian Wschodnich w tradycji Kijowsko-Moskiewskiej 09-DZPRAWL-11
Teorie powstania wierzeń religijnych, liczba religii i wyznawców Hinduizmu , Buddyzmu, Islamu i in.
Powstanie i rozpowszechnienie się chrześcijaństwa, prześladowanie chrześcijan
Chrzest Rusi i zarys historii prawosławia
Sakramenty, dogmaty
Święta ruchome i stałe
Cerkiew- elementy architektury i wystroju wnętrza
Ikonografia
Kapłani: hierarchia, paramenty
Nabożeństwa prawosławne
Główne modlitwy i symbole
Obrzędy, tradycje i zwyczaje
Zagadnienie ekumenizmu
Biblia, Kazanie na Górze
Prawosławie a katolicyzm i protestantyzm
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
Zna, prawidłowo definiuje i stosuje terminy niezbędne dla rozumienia specyfiki prawosławia na tle innych religii i konfesji
Zna ważniejsze zagadnienia z zakresu problematyki współczesnego prawosławia rosyjskiego
Posiada poszerzoną wiedzę na temat prawosławia wywodzącego się ze Starego i Nowego Testamentu
Potrafi określić istotę sakramentów, dogmatów, świąt, wyglądu cerkwi, ikonografii, hierarchii cerkiewnej, rodzaju nabożeństw
Umie samodzielnie formułować sądy/wnioski, dotyczące różnic i podobieństw pomiędzy prawosławiem a katolicyzmem i innymi konfesjami w ważnych sferach
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- obecność na zajęciach,
- znajomość literatury przedmiotu,
- zaliczenie końcowe.
Metody oceniania:
• Metody kształtujące:
bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji zadań wykonywanych w trakcie zajęć oraz w domu.
• Metody podsumowujące:
ostateczna, końcowa ocena wykonania zadań polega na przeprowadzeniu testu zaliczeniowego.
SKALA OCEN:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
Evdokimov P., Prawosławie, Warszawa 1964
Markunas A.,Uczitiel T., Leksykon chrześcijaństwa rosyjsko-polski i polsko-rosyjski, Poznań 1999
Nowosielski J., Inność prawosławia, Warszawa 1991
Porównanie wyznań, praca zbiorowa (Wyznanie rzymsko-katolickie – ks. Prof. A.
Zuberbier; Wyznanie prawosławne – ks. J. Tofiluk; Wyznanie ewangelicko-augsburskie –
ks. J.Gross, ks.dr M. Uglorz; Wyznanie ewangelicko-reformowane – ks.J.Stahl, ks.B.Tranda,
Dialog międzywyznaniowy – dr. K. Karski). Konsystorz Kościoła Ewangelicko- Reformowanego, Warszawa 1988
Prawosławne nabożeństwa, sakramenty i obyczaje, Wyd.Prawosławna Diecezja Białostocko-Gdańska, Białystok 1990
Бессонов М.Н., Православие в наши дни, Москва 1990
Библия. Книги Священного Писания Ветхого и Нового Завета, Брюссель 1983
Маrkunas А., Истоки и сущность русского православия, Poznań 1994
Мень А. прот. Православное богослужение. Таинство, слово и образ. Москва 1991
Prawosławne nabożeństwa, sakramenty i obyczaje, Białystok 1990
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: