Dydaktyka języka rosyjskiego 09-DYDJRU-23
Charakterystyka glottodydaktyki jako dyscypliny naukowej, podstawowe pojęcia dydaktyczne i elementy układu glottodydaktycznego
Nauczyciel jako animator uczenia się, zasady nauczania języka rosyjskiego
Materiały nauczania, planowanie i prowadzenie lekcji języka rosyjskiego. Tworzenie konspektu.
Nauczanie aspektów języka i sprawności językowych w świetle konspektu lekcji
Elementy socjokulturowe w nauczaniu języka rosyjskiego
Zastosowanie elementów socjokulturowych w ćwiczeniach i zadaniach autorskich
Kontrola, ocena i weryfikacja wyników. Tworzenie i zastosowanie ćwiczeń sprawdzających i testowych.
Zastosowanie technik ludycznych w nauczaniu
Warsztat twórczy początkującego nauczyciela, przygotowanie konspektu do pierwszej lekcji i zbioru ćwiczeń, poleceń i zadań
Pojęcie motywacji, autonomia w procesie dydaktycznym
Warsztat twórczy początkującego nauczyciela, realizacja pierwszej lekcji. Praca roczna z zakresu teorii i praktyki dydaktyki j. rosyjskiego
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
zna modele opisu glottodytaktycznego, charakteryzuje główne pojęcia dydaktyczne i operuje aparatem pojęciowym
rozumie i prawidłowo stosuje podstawowe terminy z dydaktyki języka rosyjskiego, prawidłowo określa cechy dobrego nauczyciela i ucznia
analizuje i rozpoznaje rodzaje konspektów lekcji języka rosyjskiego i umie wypełnić arkusz hospitacyjny
prawidłowo określa cele tematów lekcji i odpowiednio precyzuje konkretne tematy lekcji
prawidłowo interpretuje dobór ćwiczeń, zadań i poleceń do modelu lekcyjnego, potrafi zarekomendować rodzaje ćwiczeń przy realizacji aspektów języka, rozróżnia te aspekty
wybiera właściwe techniki ćwiczeniowe ze względu na aspekty i sprawności językowe, rodzaje podręczników, indywidualny rozwój ucznia, umiejętnie rozróżnia dobierane ćwiczenia i leksykę do tematów lekcji, prawidłowo analizuje elementy konspektu z przeprowadzonymi zajęciami
rozpoznaje cele lekcji, umiejętności uczniów i potrafi wprowadzić odpowiednie ćwiczenia do realizacji tematu lekcji języka rosyjskiego .
korzysta ze źródeł bibliograficznych i pomocy dydaktycznych w języku polskim i rosyjskim
opracowuje pracę roczną (konspekt lekcji scenariuszowy i zestaw ćwiczeń lub pomocy dydaktycznych ) do realizacji wybranego przez siebie tematu
stosuje zdobytą wiedzę w kształtowaniu i wzbogacaniu własnych wypowiedzi ustnych i wykonywaniu prac pisemnych, jest zorientowany na prawidłowe i interesujące przeprowadzenie lekcji języka rosyjskiego
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- obecność aktywny udział na zajęciach;
- systematyczne przygotowanie do zajęć;
- wykonywanie ustnych i pisemnych prac domowych i kontrolnych;
- zaangażowanie w pracę nad prezentacjami, wystąpieniami, projektami;
- zaliczenie śródsemestralnych prac kontrolnych, sprawdzających stopień opanowania materiału z zakresu zajęć oraz poszczególne umiejętności językowe;
- zaliczenie końcowe
Metody oceniania:
• Metody kształtujące:
bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji zadań wykonywanych w trakcie zajęć oraz w domu.
• Metody podsumowujące:
ostateczna, końcowa ocena wykonania zadań polega na przeprowadzeniu testu zaliczeniowego.
Studenci podlegają ocenie ciągłej podczas wykonywania ćwiczeń w trakcie zajęć. Uzyskują również oceny cząstkowe z prac zaliczeniowych, które są omawiane i podsumowywane na zajęciach.
SKALA OCEN:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
Акишина, А.А , Учимся учить, Москва 2004.
Щукин А.Н, Методика преподавания РКИ, Москва, 2003.
Dźwierzyńska E., Kossakowska-Maras M., Lekcja języka obcego, Rzeszów 2007.
Komorowska H. (red), Ćwiczenia komunikacyjne w nauczaniu języka obcego, Warszawa 1988.
Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych,
Nauczanie wymowy i pisowni, Warszawa 2005.
Marton W., Dydaktyka języka obcego w szkole średniej, Warszawa1978.
Pfeiffer W., Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki, Poznań 2001.
Szternberg A., Komunikacyjne środowisko nauczania i uczenia się, Wrocław 2006.
Woźniewicz Wł., Metodyka lekcji języka rosyjskiego, Warszawa 1990.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: