Dydaktyka języka rosyjskiego 09-DYDJRA-12
1. Charakterystyka glottodydaktyki jako dyscypliny naukowej, podstawowe pojęcia dydaktyczne i elementy układu glottodydaktycznego.
2. Nauczyciel jako animator uczenia się, zasady nauczania języka rosyjskiego.
3. Materiały nauczania, planowanie i prowadzenie lekcji języka rosyjskiego. Tworzenie konspektu.
4. Nauczanie aspektów języka i sprawności językowych w świetle konspektu lekcji.
5. Elementy socjokulturowe w nauczaniu języka rosyjskiego.
6. Zastosowanie elementów socjokulturowych w ćwiczeniach i zadaniach autorskich.
7. Kontrola, ocena i weryfikacja wyników. Tworzenie i zastosowanie ćwiczeń sprawdzających i testowych.
8. Zastosowanie technik ludycznych w nauczaniu.
9. Warsztat twórczy początkującego nauczyciela, przygotowanie konspektu do pierwszej lekcji i zbioru ćwiczeń, poleceń i zadań.
10. Pojęcie motywacji, autonomia w procesie dydaktycznym.
11. Warsztat twórczy początkującego nauczyciela, realizacja pierwszej lekcji. Praca roczna z zakresu teorii i praktyki dydaktyki j. rosyjskiego.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- zna modele opisu glottodytaktycznego, charakteryzuje główne pojęcia dydaktyczne i operuje aparatem pojęciowym;
- rozumie i prawidłowo stosuje podstawowe terminy z dydaktyki języka rosyjskiego, prawidłowo określa cechy dobrego nauczyciela i ucznia;
- analizuje i rozpoznaje rodzaje konspektów lekcji języka rosyjskiego i umie wypełnić arkusz hospitacyjny;
- prawidłowo określa cele tematów lekcji i odpowiednio precyzuje konkretne tematy lekcji;
- prawidłowo interpretuje dobór ćwiczeń, zadań i poleceń do modelu lekcyjnego, potrafi zarekomendować rodzaje ćwiczeń przy realizacji aspektów języka, rozróżnia te aspekty;
- wybiera właściwe techniki ćwiczeniowe ze względu na aspekty i sprawności językowe, rodzaje podręczników, indywidualny rozwój ucznia, umiejętnie rozróżnia dobierane ćwiczenia i leksykę do tematów lekcji, prawidłowo analizuje elementy konspektu z przeprowadzonymi zajęciami;
- rozpoznaje cele lekcji, umiejętności uczniów i potrafi wprowadzić odpowiednie ćwiczenia do realizacji tematu lekcji języka rosyjskiego;
- korzysta ze źródeł bibliograficznych i pomocy dydaktycznych w języku polskim i rosyjskim;
- opracowuje pracę roczną (konspekt lekcji scenariuszowy i zestaw ćwiczeń lub pomocy dydaktycznych ) do realizacji wybranego przez siebie tematu;
- stosuje zdobytą wiedzę w kształtowaniu i wzbogacaniu własnych wypowiedzi ustnych i wykonywaniu prac pisemnych, jest zorientowany na prawidłowe i interesujące przeprowadzenie lekcji języka rosyjskiego.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- obecność oraz aktywny udział na zajęciach;
- systematyczne przygotowanie do zajęć;
- wykonywanie ustnych i pisemnych prac domowych i kontrolnych;
- zaangażowanie oraz udział w pracy nad prezentacjami, wystąpieniami, projektami, itd.;
- zaliczenie śródsemestralnych prac kontrolnych, sprawdzających stopień znajomości i opanowania materiału oraz poszczególne umiejętności językowe;
- zaliczenie końcowe;
- inne (np. systematyczne zaliczanie ewentualnych nieobecności)
Metody oceniania:
• Metody kształtujące:
bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji zadań wykonywanych w trakcie zajęć oraz w domu.
• Metody podsumowujące:
ostateczna, końcowa ocena wykonania zadań polega na przeprowadzeniu testu zaliczeniowego.
Studenci podlegają ocenie ciągłej podczas wykonywania ćwiczeń w trakcie zajęć. Uzyskują również oceny cząstkowe z prac zaliczeniowych, które są omawiane i podsumowywane na zajęciach.
SKALA OCEN:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
1. Акишина, А.А , Учимся учить, Москва 2004.
2. Щукин А.Н, Методика преподавания РКИ, Москва, 2003.
3. Dźwierzyńska E., Kossakowska-Maras M., Lekcja języka obcego, Rzeszów 2007.
4. Komorowska H. (red), Ćwiczenia komunikacyjne w nauczaniu języka obcego, Warszawa 1988.
5. Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Nauczanie wymowy i pisowni, Warszawa 2005.
6. Marton W., Dydaktyka języka obcego w szkole średniej, Warszawa1978.
7. Pfeiffer W., Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki, Poznań 2001.
8. Szternberg A., Komunikacyjne środowisko nauczania i uczenia się, Wrocław 2006.
9. Woźniewicz Wł., Metodyka lekcji języka rosyjskiego, Warszawa 1990.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: