Dydaktyka języka angielskiego 09-DYDJA-13
Cele nauczania języka angielskiego
Podstawa programowa, Europejski system opisu kształcenia językowego
Podstawowe zasady podejścia komunikacyjnego i zadaniowego
Lekcja języka obcego – typy, elementy, planowanie
Rola, funkcje i kompetencje nauczyciela języka obcego
Organizacja i zarządzanie pracą w klasie
Typy interakcji w klasie
Język klasowy nauczyciela: wyjaśnianie zagadnień, zadawanie pytań, instrukcje, informacja zwrotna, stosowanie języka ojczystego
Indywidualne cechy uczniów, style i strategie uczenia się języka obcego
Materiały dydaktyczne
Wprowadzanie i utrwalanie nowego materiału językowego (słownictwo i gramatyka)
Nauczanie sprawności receptywnych na lekcji języka obcego
Gry, zabawy językowe i techniki dramatyczne
Literatura i film na lekcji języka obcego
Powiązania pomiędzy teorią i praktyką: omówienie wniosków z kursu i praktyk pedagogicznych
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student potrafi:
wymienić najważniejsze cele nauczania języka angielskiego w polskiej szkole podstawowej w oparciu o Podstawę Programową
zdefiniować kompetencję komunikacyjną ucznia języka obcego oraz wymienić najważniejsze założenia podejścia komunikacyjnego i zadaniowego
wymienić style i strategie nauczania, a także kompetencje i role nauczyciela języka obcego
wymienić zasady efektywnej organizacji pracy zespołu klasowego (w tym zasady utrzymania dyscypliny na lekcji) oraz typy interakcji w klasie
w sposób efektywny i odpowiedni do poziomu i wieku uczniów formułować wyjaśnienia, pytania, polecenia i przekazywać informację zwrotną przy użyciu języka obcego i ojczystego
opisać czynniki indywidualne odpowiedzialne za procesy uczenia się języka obcego
zaplanować i stosować ćwiczenia rozwijające użycie różnych strategii uczenia się
krytycznie ocenić dostępne na rynku materiały dydaktyczne oraz zaprojektować i wykonać własne materiały dydaktyczne
stosować właściwe techniki wprowadzające i utrwalające nowy materiał językowy (słownictwo, gramatyka)
opisać zasady i wymienić techniki nauczania sprawności receptywnych oraz zaplanować lekcję rozwijającą te sprawności
zaplanować lekcję języka obcego w oparciu o podejście komunikacyjne z wykorzystaniem odpowiednio dobranych pomocy dydaktycznych
korzystać ze źródeł literaturowych, głównie w języku angielskim
w sposób refleksyjny ocenić swoje doświadczenia dydaktyczne
Kryteria oceniania
Podstawowe kryteria:
- dyskusja,
- ocena fragmentów lekcji (transkrypty) i ćwiczeń pod względem ich komunikatywności,
- test,
- dziennik praktyk, zadania obserwacyjne
- ocena wybranego zestawu materiałów dydaktycznych
- plan fragmentu lekcji,
- konspekt (fragmentu) lekcji,
SKALA OCEN:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): Osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
Harmer. Jeremy. 2007. How to teach English. New edition. Harlow: Longman.
Harmer, Jeremy. 2007. The practice of English language teaching. (2nd edition.) Harlow: Pearson Education Limited.
Harmer, Jeremy. 2012. Essential teacher knowledge. Harlow: Pearson Longman.
Johnson, Keith. 2008. An introduction to foreign language learning and teaching. (2nd edition.) Harlow: Pearson Education Limited.
Komorowska, Hanna. 2003. Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
Moon, Jayne. 2002. Children learning English. Oxford: Macmillan.
Scrivener, Jim. 2011. Learning teaching. (3rd edition.). Oxford: Macmillan.
Sikora-Banasik, Dorota (ed.). 2009. Wczesnoszkolne nauczanie języków obcych. Zarys teorii i praktyki. Warszawa: CODN.
Slattery, Mary and Jane Willis.2001. English for primary teachers. Oxford: Oxford University Press.
Spratt, Mary, Alan Pulverness and Melanie Williams. 2012. The TKT course. (2nd edition.) Cambridge: Cambridge University Press.
Szpotowicz, Magdalena and Małgorzata Szulc-Kurpaska. 2009. Teaching English to young learners. Warszawa: PWN
Ur, Penny. 2012. A course in language teaching. (2nd edition.) Cambridge: Cambridge University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: