Dydaktyka języka niemieckiego 09-DJNk-ILS-12
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Określanie celów i treści nauczania na drugim etapie edukacyjnym
Konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania w szkole podstawowej
Rozwijanie sprawności językowych - receptywnych
Rozwijanie sprawności językowych - produktywnych
Zintegrowane nauczanie sprawności językowych
Nauczanie systemów językowych: leksyka
Nauczanie systemów językowych: fonetyka
Nauczanie gramatyki
Przekazywanie wiedzy o kulturze niemieckiego obszaru językowego
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
potrafi identyfikować zadania szkolne w odniesieniu do celów kształcenia
potrafi dokonać analizy i modyfikacji rozkładu materiału
potrafi planować lekcję przy użyciu różnorodnych metod nauczania
potrafi planować i przeprowadzać lekcje rozwijające sprawności językowe
zna przykłady dobrych praktyk i potrafi je wykorzystać w nauczaniu systemów języka niemieckiego
potrafi planować i przeprowadzać proces nauczania języka niemieckiego dzieci w zakresie treści krajo- i kulturoznawczych
ma ogólną wiedzę dot. różnorodnych materiałów i środków dydaktycznych do nauczania i potrafi je zastosować w procesie nauczania
Kryteria oceniania
Test
propozycje ćwiczeń i zadań
Microteaching
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
Prace pisemne oceniane w skali:
bardzo dobry (bdb; 5,0): 92% do 100%
dobry plus (+db; 4,5): 85% do 91%
dobry (db; 4,0):76% do 84%
dostateczny plus (+dst; 3,5): 68% do 75%
dostateczny (dst; 3,0): 60% do 67%
niedostateczny (ndst; 2,0): 0 do 59%
Literatura
Materiały informacyjne Ośrodka Rozwoju Edukacji:
Ramowe plany nauczania: https://www.ore.edu.pl/2015/04/ramowe-plany-nauczania/
Scenariusze zajęć: https://www.ore.edu.pl/2015/04/scenariusze-lekcji/
Literatura:
Ciepielewska-Kaczmarek, Luiza/Jentges, Sabine/Tammenga-Helmantel, Marjon (2020): Landeskunde im Kontext. Umsetzung von theoretischen Landeskundeansätzen in DaF-Lehrwerken. V&R unipress.
Schart, Michael/Legutke, Michael (2012): Deutsch lehren lernen 01: Lehrkompetenz und Unterrichtsgestaltung, Klett.
Surkamp, Carola (2017): Metzler Lexikon Fremdsprachendidaktik. Ansätze – Methoden – Grundbegriffe. Stuttgart, Weimar: J.B. Metzler.
Rösler, Dietmar (2012): Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Stuttgart: Metzler
Rösler, Dietmar/Würffel, Nicola (2014): Deutsch lehren lernen 05: Lernmaterialien und Medien, Klett.
Widlok, Beate/Ciepielewska-Kaczmarek, Luiza et.al (2016): So lernen Kinder erfolgreich Deutsch. International erprobte Konzepte für den DaF/DaZ-Unterricht. Erich Schmidt Verlag.
Widlok, Beate/Lundquist-Mog, Angelika (2015): Deutsch lehren lernen 08: DaF für Kinder, Klett.
Wowro, Iwona/Jakosz, Mariusz/Gładysz, Jolanta (2019: Geöffnetes Zeitfenster nutzen! Frühes Fremdsprachenlernen – Zwischen Theorie und Praxis, V&R unipress Verlag.
c) Czasopisma:
Glottodidactica
Deutsch als Fremdsprache
Frühes Deutsch
Nauczaj lepiej
Języki obce w szkole
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: