Dydaktyka języka niemieckiego 09-DJNk-ILS-11
Metody i techniki uczenia się języka niemieckiego na poziomie szkoły podstawowej
Metody aktywizujące na zajęciach języka niemieckiego
Gry i zabawy w nauczaniu języka niemieckiego
Wykorzystanie literatury dziecięcej w dydaktyce
Organizacja pracy w klasie - dobór środków i narzędzi multimedialnych w nauczaniu języka niemieckiego na drugim etapie edukacyjnym
Praca z podręcznikiem w klasach IV-VIII
Ewaluacja osiągnięć - konstruowanie sprawdzianów
Ewaluacja osiągnięć - monitorowanie i ocenianie postępów uczniów w nauce
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: zna strategie i techniki uczenia się
jest gotów i potrafi adaptować metody pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów szkoły podstawowej
ma szczegółową wiedzę na temat gier, zabaw w nauczaniu uczniów szkoły podstawowej i potrafi ją wykorzystać w tworzeniu zajęć językowych
ma szczegółową wiedzę na temat tekstów literackich w nauczaniu uczniów szkoły podstawowej i potrafi ją zastosować w nauczaniu języka niemieckiego
potrafi dobrać i zastosować różnorodne środki dydaktyczne do nauczania uczniów w klasach IV-VIII
potrafi dokonywać analizy podręczników
zna sposoby projektowania i prowadzenia działań diagnostycznych (ewaluacja osiągnięć i postępów uczniów szkoły podstawowej)
Potrafi merytorycznie i profesjonalnie oceniać pracę i postępy uczniów
Kryteria oceniania
Prezentacja multimedialna
propozycje ćwiczeń i zadań
Microteaching
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
Literatura
a) Materiały informacyjne Ośrodka Rozwoju Edukacji:
Ocenianie wspierające: https://www.ore.edu.pl/2015/04/ocenianie-wspierajace/
Planowanie i ewaluacja pracy dydaktycznej: https://www.ore.edu.pl/2015/04/planowanie-i-ewaluacja-pracy-dydaktycznej/
Aktywne metody nauczania: https://www.ore.edu.pl/2015/04/aktywne-metody-nauczania-tik/
b) literatura
Schart, Michael/Legutke, Michael (2012): Deutsch lehren lernen 01: Lehrkompetenz und Unterrichtsgestaltung, Klett.
Surkamp, Carola (2017): Metzler Lexikon Fremdsprachendidaktik. Ansätze – Methoden – Grundbegriffe. Stuttgart, Weimar: J.B. Metzler.
Rösler, Dietmar (2012): Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Stuttgart: Metzler
Rösler, Dietmar/Würffel, Nicola (2014): Deutsch lehren lernen 05: Lernmaterialien und Medien, Klett.
Widlok, Beate/Ciepielewska-Kaczmarek, Luiza et.al (2016): So lernen Kinder erfolgreich Deutsch. International erprobte Konzepte für den DaF/DaZ-Unterricht. Erich Schmidt Verlag.
Widlok, Beate/Lundquist-Mog, Angelika (2015): Deutsch lehren lernen 08: DaF für Kinder, Klett.
Wowro, Iwona/Jakosz, Mariusz/Gładysz, Jolanta (2019: Geöffnetes Zeitfenster nutzen! Frühes Fremdsprachenlernen – Zwischen Theorie und Praxis, V&R unipress Verlag.
c) Czasopisma:
Glottodidactica
Frühes Deutsch
Nauczaj lepiej
Języki Obce w Szkole
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: