N Dydaktyka języka niemieckiego 4 09-DJNc-DU11
1. Akty prawne jako podstawa procesu dydaktycznego w szkole ponadpodstawowej
2. Planowanie jednostek lekcyjnych w szkole ponadpodstawowej
3. Dydaktyzacja tekstów autentycznych w szkole ponadpodstawowej
4. Wybór podręcznika w szkole ponadpodstawowej
5. Zadania studenta-praktykanta w szkole ponadpodstawowej
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Student/ka dobiera i wykorzystuje dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań dydaktycznych w szkole ponadpodstawowej
Potrafi indywidualizować zadania i dostosować metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) w szkole ponadpodstawowej
Zna podstawowe dokumenty oświatowe istotne dla działań dydaktycznych w szkole ponadpodstawowej m. in. podstawę programową
Uwzględnia dokumenty oświatowe w planowaniu dydaktycznym w szkole ponadpodstawowej
Planuje jednostki lekcyjne w szkole ponadpodstawowej wykorzystując podstawową wiedzę teoretyczną
Dydaktyzuje teksty autentyczne w szkole ponadpodstawowej
Uzasadnia wybór podręcznika w szkole ponadpodstawowej
zna i rozumie zadania studenta-praktykanta w szkole ponadpodstawowej
Kryteria oceniania
Kolokwium pisemne, projekt, prezentacja multimedialna, prezentacja i ocena pomocy dydaktycznych, prezentacja wybranego artykułu z czasopism metodycznych w formie pisemnej i ustnej, konspekt lekcji, zestaw dokumentów studenta-praktykanta
Ocena za prace wykonane w ciągu semestru:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
Ocena kolokwiów pisemnych:
95% - bardzo dobry (bdb; 5,0):
90% - dobry plus (+db; 4,5):
80% - dobry (db; 4,0):
70% - dostateczny plus (+dst; 3,5):
60% - dostateczny (dst; 3,0):
Literatura
Bimmel, P. / Kast, B. / Neuner, G. (Hg.) 2003: Deutschunterricht planen. Arbeit mit Lehrwerkslektionen. Langenscheidt;
Brinitzer, M. u. an. 2016. DaF unterrichten. Basiswissen Didaktik DaF und DaZ (DLL). Stuttgart: Ernst Klett Sprachen.
Buchbinder, V. A., (red.), 1986. Grundlagen der Methodik des Fremdsprachenunterrichts. Leipzig, VEB Verlag Enzyklopädie.
Butzkamm, W. 2007: Lust zum Lehren, Lust zum Lernen. Eine neue Methodik für den Fremdsprachenunterricht. Tübingen: Franke Verlag.
Chłopek, Z. 2018. Metodyka nauczania języka niemieckiego. Podręcznik dla studentów germanistyki oraz początkujących nauczycieli. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN
Desselmann, G., (red.), 1986. Didaktik des Fremdsprachenunterrichts. Leipzig, VEB Verlag Enzyklopädie.
Funk, H. u. an. 2014. Aufgaben, Übungen, Interaktion (DLL). München: Klett-Langenscheidt.
Heyd, G., 1990. Deutsch lehren. Frankfurt am Main, Verlag Moritz Diesterweg.
Kast, B. / Neuner, G. (Hg.) 1994: Zur Analyse, Begutachtung und Entwicklung von Lehrwerken für den fremdsprachlichen Deutschunterricht. Langenscheidt;
Komorowska, H., 2001. Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa, Fraszka Edukacyjna.
Marton, W., 1978. Dydaktyka języka obcego w szkole średniej. Podejście kognitywne. Warszawa, PWN.
Neuner, G. / Krüger, M. / Grewer, U., 1981. Übungstypologie zum kommunikativen Deutschunterricht. Berlin und München, Langenscheidt.
Pfeiffer, W., 2001. Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki. Poznań, Wagros.
Rampillon, U., 1985. Lerntechniken im Fremdsprachenunterricht. München, Max Hueber Verlag.
Rösler, D. / Würffel, N. 2014: Lernmaterialien und Medien (DLL). München: Klett-Langenscheidt.
Schart, M. / Legutke, M. 2012. Lehrkompetenz und Unterrichtsgestaltung (DLL). München: Klett-Langenscheidt.
Seria zeszytów: Fernstudienangebot Germanistik Deutsch als Fremdsprache. Kassel, München, Tübingen, Langenscheidt oraz strony internetowe Ministerstwa Edukacji Narodowej, instytucji oświatowych i wydawnictw podręcznikowych.
SKRYPT
Marciniak, I. / Rybarczyk, R., 2006. Methodik des DaF-Unterrichts im Abriss. Poznań, Oficyna Wydawnicza WSJO.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: