Dydaktyka języka niemieckiego 09-DJNL-22
• treści i cele lekcji j. niemieckiego (pisanie konspektów)
• rola i kompetencje nauczyciela j. niemieckiego
• wczesne nauczanie j. niemieckiego
• zajęcia z j. niemieckiego z młodzieżą
• techniki nauczania wymowy, słownictwa, gramatyki, rozumienia ze słuchu, mówienia i pisania
• analiza błędów
• formy socjalne na lekcji j. niemieckiego
• strategie uczenia się
• typy uczniów
• analiza podręczników
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
rozumie i prawidłowo operuje aparatem pojęciowym, doskonali swój warsztat oratorski
analizuje i rozpoznaje rodzaje konspektów lekcji języka niemieckiego i umie samodzielnie określić cele zajęć
prawidłowo i zajmująco precyzuje temat lekcji języka niemieckiego lub swojego wystąpienia
wybiera i stosuje techniki ludyczne i zna niekonwencjonalne metody nauczania do sprawdzenia wiadomości ucznia, prawidłowo stosuje elementy konspektu na lekcji języka niemieckiego
rozpoznaje cele lekcji, umiejętności uczniów i potrafi wprowadzić odpowiednie ćwiczenia do realizacji tematu lekcji języka niemieckiego
korzysta ze źródeł bibliograficznych, pomocy dydaktycznych
stosuje zdobytą wiedzę w kształtowaniu i wzbogacaniu własnych wystąpień oratorskich i wykonywaniu konspektu, jest zorientowany na przeprowadzenie prezentacji lekcji języka niemieckiego
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- obecność oraz aktywny udział na zajęciach;
- systematyczne przygotowanie do zajęć;
- wykonywanie ustnych i pisemnych prac domowych i kontrolnych;
- zaangażowanie oraz udział w pracy nad prezentacjami, wystąpieniami, projektami, itd.;
- zaliczenie śródsemestralnych prac kontrolnych, sprawdzających stopień znajomości i opanowania materiału oraz poszczególne umiejętności językowe;
- inne (np. systematyczne zaliczanie ewentualnych nieobecności)
Metody oceniania:
• Metody kształtujące:
bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji zadań wykonywanych w trakcie zajęć oraz w domu.
• Metody podsumowujące:
ostateczna, końcowa ocena wykonania zadań polega na przeprowadzeniu testu zaliczeniowego.
Studenci podlegają ocenie ciągłej podczas wykonywania ćwiczeń w trakcie zajęć. Uzyskują również oceny cząstkowe z prac zaliczeniowych, które są omawiane i podsumowywane na zajęciach.
SKALA OCEN:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): Osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
Literatura podstawowa:
Knapp, K. (2007). Angewandte Linguistik. Tübingen: Francke.
Komorowska, H. (2009). Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
Pfeiffer, W. (2001). Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki. Poznań: Wagros.
Roche, J. (2008). Fremdsprachenerwerb. Fremdsprachendidaktik. Tübingen: Francke.
Czasopisma:
Glottodidactica
DaF
Lingwistyka Stosowana
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: