Dydaktyka języka niemieckiego jako obcego ( na poziomie szkoły ponadpodstawowej ) 09-DJNJOsp-ILS-11
Opis treści kształcenia
Metodyka nauczania języków obcych w szkole ponadpodstawowej - wstęp
Młodzież – rozwój osobowości a nauka języków obcych
Rola nauczyciela języków obcych na poziomie gimnazjalnym i licealnym
Cele lekcji i dobór treści nauczania na trzecim i czwartym poziomie nauczania
Komunikacja (także interkulturowa) na zajęciach języka obcego z młodzieżą
Środki dydaktyczne na zajęciach języka obcego z młodzieżą
Motywacja i autonomia w procesie uczenia się młodzieży szkół ponadpodstawowych
Elementy krajo- i kulturoznawcze na zajęciach z języka obcego w szkole ponadpodstawowej
Strategie i techniki uczenia się języków obcych młodzieży
Wychowanie młodzieży do dwujęzyczności
Cele kształcenia
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu)
i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
ma wiedzę o zasadach nauczania języka niemieckiego jako obcego w szkole ponadpodstawowej
selekcjonować materiały dydaktyczne na poziomie szkoły ponadpodstawowej
analizować i ocenić proces nauczania języków obcych u młodzieży szkół ponadpodstawowych
poprzez dobór odpowiednich metod zachęcać do samodzielnej pracy nad językiem obcym (autonomii);
kreatywnie planować proces uczenia się osób w szkołach ponadpodstawowych
Ma podstawową wiedzę o życiu kulturalnym i poszerza swoją wiedzę z zakresu krajo- i kulturoznawczego
Ma pogłębioną wiedzę nt. badań dot. nauczania języków obcych młodzieży
Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnorodnych kanałów komunikacyjnych i rozumie potrzebę dokształcania się
w tym zakresie w pracy nauczyciela
w gimnazjum i/lub liceum
Cechuje go otwartość i tolerancja wobec odmiennych kultur i zwyczajów i potrafi zainteresować nimi młodzież
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania
Realizacja cząstkowych zadań domowych – (szczegóły poszczególnych zadań domowych będą przekazywane studentom podczas zajęć)
Obecność na zajęciach
Literatura
Barkowski, H./Krumm, H.-J. 2010. Fachlexikon Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Tübingen: Francke.
Bausch, K.-R./Christ H./Hüllen, W./ Krumm, H.-J. Hgg. 2003. Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen: Francke.
Honnef-Becker, I. 2006. Interkulturalität als neue Perspektive der Deutschdidaktik. Nordhausen: Traugott Bautz.
Jung, L. 2001. 99 Stichwörter zum Unterricht Deutsch als Fremdsprache. Lernmaterialien. Ismaning: Hueber.
Komorowska, H. 1980. Sukces i niepowodzenie w nauczaniu języków obcych, Warszawa; WSiP.
Pfeiffer, W. 2001. Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki. Poznań: Wagros.
Czasopisma:
Glottodidactica
Języki obce w szkole
Deutsch als Fremdsprache
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: