Dydaktyka języka niemieckiego jako obcego ( na poziomie szkoły ponadpodstawowej ) 09-DJNJOkd-ILS-22
Opis treści kształcenia:
- Rozwijanie kompetencji komunikacyjnej
i interkulturowej na zajęciach z języka obcego u młodzieży licealnej;
- Dwu- i wielojęzyczność uczniów liceum;
- Tworzenie programów nauczania w liceum;
- Strategie i techniki uczenia się języka obcego przez uczniów liceum i osób dorosłych;
- Edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjnych w nauczaniu licealistów;
- E-Learning w nauczaniu licealistów i dorosłych;
- Ocenianie wypowiedzi pisemnych i ustnych (także maturalnych);
- Kształtowanie nawyków systematycznego uczenia się języka licealistów także
z innych źródeł, np. Internetu;
- Znaczenie wymiany młodzieży ze szkołami zagranicznymi dla rozwijania świadomości kulturowej uczniów.
Cele kształcenia
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- ma pogłębioną wiedzę o nauczaniu młodzieży licealnej oraz dorosłych uczniów (wszystkich sprawności i kompetencji cząstkowych);
- dysponuje pogłębioną i rozszerzoną wiedzą szczegółową nt. zakresu prowadzonych badań w kształceniu młodzieży licealnej i dorosłych;
- potrafi przygotowywać wystąpienia ustne w języku obcym przez prezentację wiedzy nt. wcześniej przygotowany związany z nauczaniem licealistów i docenia wagę nauczania wystąpień ustnych potrzebnych w życiu późniejszym życiu zawodowym swoich uczniów;
- umie posługiwać się zaawansowanymi technologiami informacyjnymi w zakresie nauczania języka obcego w liceum i osób dorosłych;
- potrafi wypowiadać się krytycznie o różnych wytworach kultury, które mogą być wykorzystywane przy nauczaniu języka obcego licealistów i osób dorosłych;
- rozumie, potrafi analizować relacje między kulturą a nauczaniem języka obcego licealistów i dorosłych;
- interesuje się wydarzeniami kulturalnymi i świadomie kształtuje swoje i uczniów upodobania;
- docenia wagę kontaktów międzynarodowych i międzykulturowych. Potrafi zorganizować wymianę uczniów.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania
- Kryteria oceny zadań domowych i pracy na zajęciach – (szczegółowe w materiałach dla studentów).
- Obecność na zajęciach.
Literatura
Zalecana literatura
Barkowski, H./Krumm, H.-J. (2010): Fachlexikon Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Tübingen: Francke.
Bausch, K.-R./Christ H./Hüllen, W./ Krumm, H.-J. Hgg. (2003): Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen: Francke.
Gajek, E. 2008. Edukacja językowa w społeczeństwie informacyjnym. Warszawa. Instytut Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego.
Pfeiffer, W. (2001): Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki. Poznań: Wagros.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: