Dydaktyka języka niemieckiego jako obcego ( na poziomie szkoły ponadpodstawowej ) 09-DJNJOkd-ILS-12
Opis treści kształcenia:
- Wprowadzenie do metodyki nauczania gimnazjalistów i literatury przedmiotu.
- Nauczanie młodzieży gimnazjalnej a inne dyscypliny naukowe.
- Charakterystyka ucznia dorastającego. Specyfika głównych operacji umysłowych w uczeniu się języków obcych na 3 etapie kształcenia.
- Badania procesów uczenia się gimnazjalistów na podstawie przykładów.
- Odkrywanie talentu językowego i rozwijanie predyspozycji do uczenia się języków obcych.
- Edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjnych w nauczaniu młodzieży gimnazjalnej.
- Ocenianie i motywowanie młodzieży gimnazjalnej do uczenia się języków obcych.
- Analiza podręczników do nauczania języków obcych w gimnazjach.
- Testy gimnazjalne – budowa i struktura. Sposoby przygotowania do testów z języka obcego.
Cele kształcenia
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- ma pogłębioną wiedzę o nauczaniu młodzieży gimnazjalnej;
- potrafi wskazać na relacje pomiędzy dydaktyką języków obcych w zakresie nauczania młodzieży gimnazjalnej a innymi dyscyplinami wiedzy np. psychologią rozwoju, pedagogiką;
- ma uporządkowaną, pogłębioną i rozszerzoną wiedzę ogólną z zakresu badań nad nauczaniem młodzieży gimnazjalnej;
- umiejętnie integrować wiedzę z różnych dziedzin nauki w celu realizacji złożonych zadań dydaktycznych w nauczaniu gimnazjalistów;
- krytycznie przeanalizować literaturę przedmiotu, w szczególności w zakresie nauczania młodzieży gimnazjalnej;
- samodzielnie poszerzać swoją wiedzę z zakresu nauczania gimnazjalistów;
- posługiwać się nowoczesnymi programami komputerowymi przeznaczonymi do nauczania na 3 etapie kształcenia;
- zrozumieć potrzebę uczenia się przez całe życie i zaszczepiania tej idei wśród młodzieży.
Kryteria oceniania
Kryteria oceny zadań domowych i pracy na zajęciach – (szczegółowe w materiałach dla studentów).
Obecność na zajęciach.
Literatura
Barkowski, H./Krumm, H.-J. 2010. Fachlexikon Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Tübingen: Francke.
Bausch, K.-R./Christ H./Hüllen, W./ Krumm, H.-J. Hgg. 2003. Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen: Francke.
Gajek, E. 2008. Edukacja językowa w społeczeństwie informacyjnym. Warszawa. Instytut Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego.
Pfeiffer, W. 2001. Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki. Poznań: Wagros.
Czasopisma
Neofilolog. Czasopismo Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego nr 37. Kształcenie językowe dorosłych – nowe doświadczenia i wyzwania dla nauczycieli i lektorów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: