N Dydaktyka języka niemieckiego na III i IV etapie edukacyjnym - moduł 3.2 III i IV 09-DJNIIIw-DU11
Podejście komunikacyjne – teoretyczne podstawy i rozwój koncepcji; Kompetencja komunikacyjna jako cel kształcenia językowego; Treści kulturowe na III i IV etapie edukacyjnym; Kompetencja interkulturowa jako cel kształcenia językowego na III i IV etapie edukacyjnym; Współczesne ujęcie błędu językowego; Rodzaje i rola korekty błędów językowych; Rozwijanie autonomii ucznia – źródła koncepcji; Zakresy rozwijania samodzielności ucznia; Otwarte formy nauczania w kształceniu językowym; Ewaluacja osiągnięć i pomiar dydaktyczny; Koncepcje kształcenia językowego różnych grup wiekowych;
Cele kształcenia
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Student zna źródła i istotę podejścia komunikacyjnego; Charakteryzuje domeny kompetencji komunikacyjnej jako celu kształcenia językowego; Wskazuje na złożoność dydaktyczną rozwijania kompetencji interkulturowej w nauce języka niemieckiego na III i IV etapie edukacyjnym; Objaśnia praktyczne implikacje współczesnego podejścia do błędu językowego; Opisuje formy ewaluacji osiągnięć i kontroli wyników nauczania; Tłumaczy zasadność działań dydaktycznych prowadzących do upodmiotowienia ucznia; Zna podstawę programową kształcenia ogólnego dla III i IV etapu edukacyjnego; Potrafi zdobywać wiedzę z różnych źródeł związaną ze współczesnym rozwojem myśli glottodydaktycznej; Ma świadomość potrzeby stałego zdobywania wiedzy podczas wykonywania zawodu nauczyciela;
Kryteria oceniania
test pisemny (zadanie w teście do każdego efektu kształcenia)
Praktyki zawodowe
praktyka pedagogiczna – moduł 3.3 na II roku
Literatura
Barkowski, H./Funk, H. (Hg.) 2004: Lernerautonomie und Fremdsprachenunterricht. Cornelsen Verlag ; Bausch, K.-R., Christ, H., Krumm, H.-J. (Hg.) 2007: Handbuch Fremdsprachenunterricht. Franke Verlag; Decke-Cornill, H./Küster, L. 2010: Fremdsprachendidaktik. Narr Verlag; Edmondson, W. / House, J. 2006: Einführung in die Sprachlehrforschung. Francke Verlag; Erdmenger, M. 1996: Landeskunde im Fremdsprachenunterricht. Hueber Verlag; Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen: lernen, lehren, beurteilen. 2001. Europarat Straßburg. Langenscheidt Verlag; Henrici, G. / Riemer, C. (Hg.) 1996: Einführung in die Didaktik des Unterrichts. Deutsch als Fremdsprache. Band 2, Schneider –Verlag; Huneke, H.-W. / Steinig, W. 1997: Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Erich Schmidt Verlag; Komorowska, H. 2001: Metodyka nauczania języków obcych. Fraszka Edukacyjna; Kubanek-German, 2003: Kindgemäßer Fremdsprachenunterricht. Band 2, Waxmann; Maier, W. 1991: Fremdsprachen in der Grundschule. Langenscheidt Verlag; Pfeiffer, W. 2001: Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki. Wagros.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: