N Dydaktyka języka niemieckiego na III i IV etapie edukacyjnym - moduł 3.2 III i IV 09-DJNIIIc-DU22
Obserwacja lekcji i kryteria jej oceny; Akty prawne jako podstawa procesu dydaktycznego; Planowanie jednostek lekcyjnych; Dydaktyzacja tekstów autentycznych; Wybór podręcznika na III i IV etapie edukacyjnym; Teoretyczne podstawy dydaktyki języków obcych – repetytorium;
Cele kształcenia
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Student posługuje się kryteriami oceny lekcji języka obcego; Zna podstawowe dokumenty oświatowe istotne dla działań dydaktycznych na III i IV etapie edukacyjnym; Uwzględnia dokumenty oświatowe w planowaniu dydaktycznym dla III i IV etapu edukacyjnego; Planuje jednostki lekcyjne dla III i IV etapu edukacyjnego wykorzystując podstawową wiedzę teoretyczną; Dydaktyzuje teksty autentyczne; Uzasadnia wybór podręcznika na III i IV etapie edukacyjnym; Ma pogłębioną wiedzę z zakresu dydaktyki języka obcego;
Kryteria oceniania
Ocena arkuszy obserwacyjnych, aktywność w dyskusji; pisemna analiza wybranych dokumentów; konspekt lekcji zgodny z podstawą programową kształcenia ogólnego dla III i IV etapu edukacyjnego; konspekt lekcji na podstawie podręcznika dla III i IV etapu edukacyjnego; konspekt lekcji – dydaktyzacja tekstu autentycznego; prezentacja podręczników do nauki języka niemieckiego na III i IV etapie edukacyjnym; test pisemny;
Praktyki zawodowe
praktyka pedagogiczna – moduł 3.3 na II roku
Literatura
Bartczak, E. / Lis, Z. / Marciniak, I. / Pawlak, M. 2006: Europejskie portfolio językowe dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych i studentów. Wydawnictwa CODN; Bimmel, P. / Kast, B. / Neuner, G. (Hg.) 2003: Deutschunterricht planen. Arbeit mit Lehrwerkslektionen. Langenscheidt; Desselmann, G. (Hg.) 1986: Didaktik des Fremdsprachenunterrichts. VEB Verlag Enzyklopädie; Edelhoff, Ch. (Hg.) 1985: Authentische Texte im Deutschunterricht. Einführung und Unterrichtsmodelle. Max Hueber Verlag; Głowacka, B. / Kofman, D. / Ryciuk, D. / Wajda, E. / Żmudzka, D. 2004: Europejskie portfolio językowe dla uczniów od 10 do 15 lat. Wydawnictwa CODN; Heyd, G. 1990: Deutsch lehren. Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache. Moritz Diesterweg; Kast, B. / Neuner, G. (Hg.) 1994: Zur Analyse, Begutachtung und Entwicklung von Lehrwerken für den fremdsprachlichen Deutschunterricht. Langenscheidt; Komorowska, H. 1999: O programach prawie wszystko. WSiP; Komorowska, H. 2001: Metodyka nauczania języków obcych. Fraszka Edukacyjna; Marciniak, I. / Rybarczyk, R. 2006: Methodik des DaF-Unterrichts im Abriss. Oficyna Wydawnicza WSJO (skrypt); Pfeiffer, W. 1979: Teoretyczne podstawy preparacji materiałów glottodydaktycznych. PWN; Ziebell, B. 2002: Unterrichtsbeobachtung und Lehrerverhalten. Langenscheidt; oraz strony internetowe Ministerstwa Edukacji Narodowej, instytucji oświatowych i wydawnictw podręcznikowych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: