Dydaktyka języka niemieckiego 09-DJN-ILS-11
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu obejmują następujące zagadnienia:
Cele kształcenia i treści nauczania w szkole podstawowej
Metody nauczania języków obcych na drugim etapie edukacyjnym
Rozwijanie sprawności receptywnych
Rozwijanie sprawności produktywnych
Nauczanie systemów języka
Dobór materiałów i środków dydaktycznych
Metody i techniki uczenia się uczniów w szkole podstawowej
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończonym cyklu zajęć student/ka:
ma podstawową wiedzę dotyczącą nabywania języka pierwszego, drugiego i obcego
ma wiedzę na temat miejsca języka niemieckiego w ramowych planach nauczania, zna cele i treści nauczania języka niemieckiego uczniów na drugim etapie nauczania
posiada wiedzą z zakresu metod nauczania języka niemieckiego uczniów na drugim etapie nauczania
potrafi planować proces nauczania języka niemieckiego w klasach IV-VIII
w odniesieniu do nauczania systemów i sprawności językowych
posiada ogólną wiedzę dot. zastosowania materiałów i środków dydaktycznych
zna strategie i techniki uczenia się
Kryteria oceniania
Metody i formy prowadzenia zajęć obejmują:
Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień
Wykład konwersatoryjny
Wykład problemowy
Dyskusja
Praca z tekstem
Demonstracje dźwiękowe i/lub video
Sposoby oceniania:
Egzamin pisemny
praca semestralna
Praca semestralna oraz egzamin pisemny oceniany w skali:
bardzo dobry (bdb; 5,0): 92% do 100%
dobry plus (+db; 4,5): 85% do 91%
dobry (db; 4,0):76% do 84%
dostateczny plus (+dst; 3,5): 68% do 75%
dostateczny (dst; 3,0): 60% do 67%
niedostateczny (ndst; 2,0): 0 do 59%
Literatura
Podstawa programowa kształcenia ogólnego. Szkoła podstawowa. Język obcy nowożytny. https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_OSMOKLASISTY/Podstawa_programowa/SP_PP_2017_Jezyk_obcy_nowozytny.pdf
Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen: Lehren, lernen, beurteilen. Online: https://www.goethe.de/Z/50/commeuro/i1.htm
Bausch, Karl-Richard/Krumm, Hans-Jürgen/Burwitz-Melzer, Eva/Mehlhorn, Grit (2016): Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen: Francke Verlag.
Ciepielewska-Kaczmarek, Luiza/Gorąca-Sawczyk, Gabriela/Skowronek, Barbara (2014): Przygotowanie do zawodu nauczyciela w ocenie studiujących specjalizację glottodydaktyczną. W: Cichoń, Maria/ Krzemińska-Adamek, Małgorzata/Pado, Anna/Rycyk-Sztajdel, Halina/ Sadownik, Barbara/Sękowska, Jolanta: Przez praktyki do praktyki. W stronę innowacyjności w kształceniu nauczycieli. Część druga Języki obce. Lublin: UMCS.
Funk, Hermann (2010): Lehrwerkforschung. In : Hallet, Wolfgang/Königs, Frank G. (Hg.): Handbuch Fremdsprachendidaktik. Seelze-Velber: Klett Kallmeyer, S. 364–368.
Krumm, Hans-Jürgen (2010): Lehrwerke im Deutsch als Fremd- und Deutsch als Zweitsprache-Unterricht. In: Krumm, Hans-Jürgen/Fandrych, Christian/Hufeisen, Britta/Riemer, Claudia : Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Ein internationales Handbuch, Berlin/New York, 1215–1229
Pfeiffer, Waldemar (2012): Wie in Kafkas Schloss. In: Adamczak-Krysztofowicz, Sylwia/Stork, Antje (Hg.): Multikompetent – multimedial – multikulturell? Aktuelle Tendenzen in der DaF-Lehrerausbildung. Frankfurt a. M.: Peter Lang, 15–30.
Pfeiffer, Waldemar (2008): Die Qual der Wahl oder : Was muss ich tun, um ein geeignetes Lehrwerk zu wählen. In : Janoszczyk, Jolanta/Krzysiak, Lucyna/Żmudzki, Jerzy (Hg.): Deutsch lernen und lehren mit Lehrwerken. Vergangenheit. Gegenwart. Zukunft. Lu- blin: Wydawnictwo UMCS, 59–63.
Rösler, Dietmar (2012): Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Stuttgart: Metzler
Sopata, Aldona (2009): Erwerbstheoretische und glottodidaktische Aspekte des frühen Zweiterwerbs. Sprachentwicklung der Kinder im natürlichen und schulischen Kontext.
Surkamp, Carola (2017): Metzler Lexikon Fremdsprachendidaktik. Ansätze – Methoden – Grundbegriffe. Stuttgart, Weimar: J.B. Metzler.
Widlok, Beate/Ciepielewska-Kaczmarek, Luiza et.al (2016): So lernen Kinder erfolgreich Deutsch. International erprobte Konzepte für den DaF/DaZ-Unterricht. Erich Schmidt Verlag.
Wowro, Iwona/Jakosz, Mariusz/Gładysz, Jolanta (2019): Geöffnetes Zeitfenster nutzen! Frühes Fremdsprachenlernen – Zwischen Theorie und Praxis, V&R unipress Verlag.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: