N Dydaktyka języka niemieckiego 1 09-DJN-DL12
1. Podsystemy na lekcji języka obcego
2. Rozwijanie sprawności językowych
3. Typologia ćwiczeń na lekcji języka obcego
4. Obserwacja lekcji i kryteria jej oceny
5. Akty prawne jako podstawa procesu dydaktycznego w szkole podstawowej
6. Planowanie jednostek lekcyjnych w szkole podstawowej
7. Dydaktyzacja tekstów autentycznych w szkole podstawowej
8. Wybór podręcznika w szkole podstawowej
9. Zadania studenta-praktykanta w szkole podstawowej
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Student/ka ma podstawową wiedzę na temat podsystemów języka i sprawności językowych
Potrafi planować pracę nad podsystemami języka i rozwijaniem sprawności językowych
Umie określić typ i cel ćwiczeń
Dobiera i wykorzystuje dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań dydaktycznych w szkole podstawowej
Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania dydaktyczne
Potrafi indywidualizować zadania i dostosować metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) w szkole podstawowej
Posługuje się kryteriami oceny lekcji języka obcego
Zna podstawowe dokumenty oświatowe istotne dla działań dydaktycznych w szkole podstawowej m. in. podstawę programową
Uwzględnia dokumenty oświatowe w planowaniu dydaktycznym w szkole podstawowej
Planuje jednostki lekcyjne w szkole podstawowej wykorzystując podstawową wiedzę teoretyczną
Dydaktyzuje teksty autentyczne w szkole podstawowej
Uzasadnia wybór podręcznika w szkole podstawowej
zna i rozumie zadania studenta-praktykanta w szkole podstawowej
Kryteria oceniania
Kolokwium pisemne
Test
Projekt
Prezentacja multimedialna
Prezentacja i ocena pomocy dydaktycznych
Prezentacja wybranego artykułu z czasopism metodycznych w formie pisemnej i ustnej
konspekt lekcji
arkusz obserwacyjny
zestaw dokumentów studenta-praktykanta
Ocena za prace wykonane w ciągu semestru:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
Ocena testów i kolokwiów pisemnych:
95% - bardzo dobry (bdb; 5,0):
90% - dobry plus (+db; 4,5):
80% - dobry (db; 4,0):
70% - dostateczny plus (+dst; 3,5):
60% - dostateczny (dst; 3,0):
Literatura
Ballweg, S. u. an. 2013. Wie lernt man die Fremdsprache Deutsch? (DLL) München: Klett-Langenscheidt.
Bimmel, P. / Kast, B. / Neuner, G. (Hg.) 2003: Deutschunterricht planen. Arbeit mit Lehrwerkslektionen. Langenscheidt;
Brinitzer, M. u. an. 2016. DaF unterrichten. Basiswissen Didaktik DaF und DaZ (DLL). Stuttgart: Ernst Klett Sprachen.
Buchbinder, V. A., (red.), 1986. Grundlagen der Methodik des Fremdsprachenunterrichts. Leipzig, VEB Verlag Enzyklopädie.
Butzkamm, W. 2007: Lust zum Lehren, Lust zum Lernen. Eine neue Methodik für den Fremdsprachenunterricht. Tübingen: Franke Verlag.
Chłopek, Z. 2018. Metodyka nauczania języka niemieckiego. Podręcznik dla studentów germanistyki oraz początkujących nauczycieli. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN
Desselmann, G., (red.), 1986. Didaktik des Fremdsprachenunterrichts. Leipzig, VEB Verlag Enzyklopädie.
Funk, H. u. an. 2014. Aufgaben, Übungen, Interaktion (DLL). München: Klett-Langenscheidt.
Głowacka, B. / Kofman, D. / Ryciuk, D. / Wajda, E. / Żmudzka, D. 2004: Europejskie portfolio językowe dla uczniów od 10 do 15 lat. Wydawnictwa CODN;
Heyd, G., 1990. Deutsch lehren. Frankfurt am Main, Verlag Moritz Diesterweg.
Iluk, J., 1993. Polsko-niemiecki słownik wyrażeń i zwrotów lekcyjnych. Warszawa, WSiP.
Kast, B. / Neuner, G. (Hg.) 1994: Zur Analyse, Begutachtung und Entwicklung von Lehrwerken für den fremdsprachlichen Deutschunterricht. Langenscheidt;
Komorowska, H., 1988. Ćwiczenia komunikacyjne w nauce języka obcego. Warszawa, WSiP.
Komorowska, H., 2001. Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa, Fraszka Edukacyjna.
Köhring, K. H. / Beilharz, R., 1973. Begriffswörterbuch Fremdsprachendidaktik und -methodik. München, Max Hueber Verlag.
Lundquist-Mog, A. / Widlok, B. 2015: DaF für Kinder (DLL). Stuttgart: Ernst Klett Sprachen.
Marton, W., 1978. Dydaktyka języka obcego w szkole średniej. Podejście kognitywne. Warszawa, PWN.
Neuner, G. / Krüger, M. / Grewer, U., 1981. Übungstypologie zum kommunikativen Deutschunterricht. Berlin und München, Langenscheidt.
Pfeiffer, W., 2001. Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki. Poznań, Wagros.
Rampillon, U., 1985. Lerntechniken im Fremdsprachenunterricht. München, Max Hueber Verlag.
Rösler, D. / Würffel, N. 2014: Lernmaterialien und Medien (DLL). München: Klett-Langenscheidt.
Schart, M. / Legutke, M. 2012. Lehrkompetenz und Unterrichtsgestaltung (DLL). München: Klett-Langenscheidt.
Siek - Piskozub, T., 1994. Gry i zabawy w nauczaniu języków obcych. Warszawa, WSiP.
Szulc, A., 1994. Słownik dydaktyki języków obcych. Warszawa, PWN.
Ziebell, B. 2002: Unterrichtsbeobachtung und Lehrerverhalten. Langenscheidt;
Seria zeszytów: Fernstudienangebot Germanistik Deutsch als Fremdsprache. Kassel, München, Tübingen, Langenscheidt. m. in.:
Bohn, R., 1999. Probleme der Wortschatzarbeit.
Dahlhaus, B., 1994. Fertigkeit Hören.
Dieling, H./ Hirschfeld, U. 2000. Phonetik lehren und lernen.
Funk, H. / Koenig, M., 1994. Grammatik lehren und lernen.
Kast, B., 1999. Fertigkeit Schreiben.
Müller, B-D., 1994. Wortschatzarbeit und Bedeutungsvermittlung.
Westhoff, G., 1997. Fertigkeit Lesen.
oraz strony internetowe Ministerstwa Edukacji Narodowej, instytucji oświatowych i wydawnictw podręcznikowych.
SKRYPT
Marciniak, I. / Rybarczyk, R., 2006. Methodik des DaF-Unterrichts im Abriss. Poznań, Oficyna Wydawnicza WSJO.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: