Dydaktyka / język i komunikacja 09-DJK-2MF-11
Komunikacja językowa w perspektywie akwizycji języka (modele nabywania języka i ich krytyka, patologie języka i mowy, zaburzenia komunikacji).
Język i komunikacja w perspektywie interakcyjnej (tworzenie znaczeń, negocjacje, znaczenie interakcji w nabywaniu kompetencji językowo-komunikacyjnej).
Cechy komunikacji w perspektywie uczenia się/nauczania języków obcych (specyfika komunikacji endo i egzolingwalnej, charakterystyka interjęzyka, przenikanie się języków, kompetencja obcojęzyczna, wielojęzyczność).
Językoznawcze narzędzia opisu zjawisk nabywania kompetencji językowo-komunikacyjnych a cele dydaktyki językowej (na przykładzie analizy konwersacyjnej).
Pedagogiczne narzędzia diagnozy trudności edukacyjnych a cele dydaktyki językowej (na przykładzie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na lekcji języka obcego).
Przykłady zastosowań wyników badań glottodydaktycznych w praktyce uczenia/nauczania języków obcych.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1/ potrafi scharakteryzować dydaktykę języków obcych jako dziedzinę badań interdyscyplinarnych i autonomicznych
2/ rozpoznaje poszczególne metody badawcze (analiza konwersacyjna, badania nad dyskursem, analiza błędów językowych, dynamika interakcji) i potrafi uzasadnić ich zastosowanie w dydaktyce
3/ wie na czym polega komunikacja językowa i dokonuje krytyki poszczególnych modeli komunikacji w odniesieniu do podejść nauczania/uczenia się języków obcych
4/ rozumie i używa adekwatnej nomenklatury (dyskurs, interakcja, interjęzyk, językoznawstwo pragmatyczne, wypowiedzenie, idiolekt, itd.) i wykazuje się umiejętnością ich stosowania na gruncie badań dydaktycznych
5/ rozpoznaje dyskurs naukowy jako typ mający swoją specyfikę; prawidłowo interpretuje treści zawarte w opracowaniach naukowych; pokonuje trudności związane z aparatem pojęciowym
6/ wykazuje aktywną postawę na zajęciach, potrafi pracować samodzielnie nad wybranym problemem oraz współpracować z kolegami i z wykładowcą; jest otwarty na dyskusję.
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach;
- aktywny udział studenta w zajęciach (dyskusja, prezentacje itp.);
- przygotowanie do zajęć (wykonanie zadań);
- projekt podsumowujący przedstawiony na ostatnich zajęciach.
Literatura
Bremer, J. 2016. Przewodnik po kognitywistyce. Wydawnictwo WAM – wybrane rozdziały.
Karpińska-Szaj, K. et J. Zajac (red.). 2012. Synergies – Pologne 9. Revue du GERFLINT . Autour de la compétence d’apprentissage de langues : gestion des ressources métacognitives et cognitives.
Komorowska, H. 2011. (red.) Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Warszawa: Oficyna wydawnicza Łośgraf.
Kurcz, I. & H. Okuniewska. (red.). 2011. Język jako przedmiot badań psychologicznych. Warszawa: Wyd. Academica.
„Interrogation épistémologiques en didactique des langues”. 2010. Le français dans le monde. Recherches et application. N.48.
Piccardo, E. 2013 « Évolution épistémologique de la didactique des langues : la face cachée des émotions » http://journals.openedition.org/lidil/3310
Puren, Ch. « Concept et conceptualisation en DL. Pour une épistémologie disciplinaire ». http://revistas.ucm.es/index.php/DIDA/article/viewFile/DIDA9898110271A/19816
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: