Dydaktyka języka francuskiego: organizacja procesu dydaktycznego 09-DJFR-34
Następujące zagadnenia objęte są programem zajęć: podejście konstruktywistyczne i podmiotowe w nauczaniu/uczeniu się; cele kształcenia językowego i ich operacjonalizacja; rozwijanie czterech sprawności: mówienie, pisanie, czytanie, słuchanie; autonomia w nauczaniu/uczeniu się języka obcego; rozwijanie kompetencji interkulturowej; relacje interpersonalne i ich wpływ na proces dydaktyczny; podstawowe zasady etyczne w zawodzie nauczyciela.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1/ planuje i zapisuje w postaci konspektu lekcję, jej cele operacyjne oraz przebieg, stosując odpowiednią progresję; 2/ krytycznie ocenia swoje i cudze propozycje scenariuszy lekcji
3/ wymienia i dostosowuje do grupy wiekowej oraz do dynamicznie kształtujących się warunków klasy szkolnej techniki mające na celu utrzymanie dyscypliny w klasie, budowanie wspólnoty uczeniowej jak również budowanie dynamiki grupy; omawia warunki ich skuteczności
4/ opisuje i dostosowuje do celów różnorodne techniki pracy (w tym autonomizujących) umiejętnie układając je w większe sekwencje lekcji; docenia rozwijanie autonomii w przekonaniu, że jest to istotny czynnik motywacji i stymulacji intelektualnej uczniów
5/ definiuje pojęcie autonomii w oparciu o kategorię podmiotu, wyjaśnia zasady rozwijania autonomii w kontekście instytucjonalnym, ocenia konkretne propozycje praktyczne dot. autonomizacji na lekcji języka obcego w perspektywie uczenia się języków przez całe życie.
6/ analizuje i ocenia oraz samodzielnie konstruuje projekt wymiany interkulturowej, uwzględniając specyfikę kontekstu; jest świadom trudności wynikających z różnic kulturowych
7/ przyjmuje postawę refleksyjną w odniesieniu do własnych i cudzych propozycji dydaktycznych
8/ docenia rolę ucznia w procesie nauczania/uczenia się, ma poczucie odpowiedzialności za jakość relacji interpersonalnych na lekcji języka obcego i ich wpływ na zaangażowanie uczniów w proces uczenia się
Kryteria oceniania
Ocenianie formujące: sprawdzian ustny rozumienia problematyki zajęć; sprawdzenie umiejętności zaplanowania eksperymentu; dyskusja podczas zajęć, ocena konspektów i poszczególnych etapów projektu interkulturowego, obserwacja w trakcie zajęć.
Ocenianie podsumowujące: dyskusja i ocena projektu interkulturowego; egzamin pisemny – rozwiązanie problemu.
Literatura
1. Bertocchini, P. 2008. Manuel de formation pratique pour le professeur de FLE
Paris, CLE International
2. Bolten, J. 2006. Kompetencja interkulturowa. Poznań : Wydawnictwo naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
3. Dakowska, M. 2001. Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych. Wydawnictwo naukowe PWN
4. Europejskie Portfolio Językowe
5. Komorowska, H., 2003. Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa : Fraszka Edukacyjna
6. Un Cadre Européen Commun de Références pour les langues
7. Wilczyńska, W. 1999. Uczyć się czy być nauczanym? O autonomii w przyswajaniu języka obcego. Warszawa: PWN
8. Artykuły w czasopismach wskazane przez wykładowcę
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: