Dialektologia arabska 09-DIALOGAR-11
Kurs "Dialektologia arabska" obejmie następujące zagadnienia:
- Ogólna charakterystyka arabskich wspólnot komunikatywnych i językowych z uwzględnieniem aspektu historycznego (wprowadzenie odpowiedniej terminologii).
- Mapa dialektów języka arabskiego.
- Dialektologia arabska jako dyscyplina językoznawstwa, której przedmiotem badań jest arabska wspólnota dialektalna.
- Charakterystyka wybranych arabskich wspólnot dialektalnych takich jak: egipska, iracka, syryjska, jordańska, tunezyjska, marokańska, maltańska…
- Procesy zachodzące w wspólnotach dialektalnych: unifikacja, dywersyfikacja, osłabienie emfatyzacji, zanik samogłosek i tworzenie się grup spółgłoskowych, monoftongizacja, różnice w strukturze morfologicznej (fleksja werbalna i nominalna (synkretyzm przypadków)), różnice w strukturze zdania, różnice w leksyce.
- Analiza porównawcza wybranych dialektów arabskich (fonologia, morfologia, składnia, leksyka).
- Status socjolingwistyczny dialektów.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2022/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student:
- dysponuje wystarczającą wiedzą dotyczącą rzeczywistości dialektalnej języka arabskiego;
- rozumie przyczyny powostania i sposoby funkcjonowania owej rzeczywistości, jak również potrafi ją opisać;
- jest w stanie rozpoznawać cechy wybranych dialektów arabskich oraz odróżniać je od literackiego języka arabskiego.
Kryteria oceniania
Obecność, aktywność na zajęciach, wykonanie prac pisemnych i prezentacji, uzyskanie odpowiedniej oceny na zaliczeniu końcowym
Kryteria punktacji:
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Zasady punktacji:
ocena bardzo dobra - od 90 %
ocena dobra + - od 83 %
ocena dobra - od 75%
ocena dostateczna + - od 68 %
ocena dostateczna - od 60%
ocena niedostateczna - poniżej 60%
Literatura
Anīs, I. 1965. Fī al-lahaǧāt al-ʻarabiyya. Al-Qāhira: Maktabat al-Anglū al-Miṣriyya.
As-saʻrān, M. 1993. ʻilm al-luḡa, muqaddima li-l-qāriʼ al-ʻarabī. Miṣr: Dār al-maʻārif.
Behnstedt, P;. Woidich, M. 2011/2012. Wortatlas der arabischen Dialekte (2 volumes). Leiden: Brill.
Behnstedt, P;. Woidich, M. 2005. Arabische Dialektographie: Eine Einführung. Leiden: Brill.
Danecki, J. 2000.Współczesny język arabski i jego dialekty. Warszawa: Dialog.
Danecki, J. 1989. Wstęp do dialektologii języka arabskiego. Warszawa: Dialog.
Fischer, W; Jastrow, O. 1980. Handbuch der arabischen Dialekte. Wiesbaden: O. Harrassowitz.
Holes, C. 2004. Modern Arabic: Structures, Functions, and Varieties. Washington, D.C: Georgetown University Press.
Sadykhova, A.; Klimiuk, M. 2015. Podstawowy słownik arabskich terminów gramatycznych. Poznań: Katedra Studiów Azjatyckich UAM.
Šawqī, Ḍ. 1994. Taḥrīfāt al-ʻāmiyya li-l-fuṣḥā fī al-qawāʻid wa-l-binyāt wa-l-ḥurūf wa-l-ḥarakāt. Al-Qāhira: Dār al-Maʻārif.
Versteegh, K. 1984. Piginization and Creolization: The Case of Arabic. Amsterdam.
Versteegh, K. 1997. The Arabic Language. Edinburgh: University Press.
Watson, J.C.E. 2002. The Phonology and Morphology of Arabic. Oxford: Oxford University Press.
Zabrocki, L. 1963. Wspólnoty komunikatywne w genezie i rozwoju języka niemieckiego I. Prehistoria języka niemieckiego. Wrocław: Ossolineum.
Zabrocki, L. 1972. Z teorii socjolingwistyki. Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego 30, 17 – 25.
Podana bibliografia zostanie uzupełniona podręcznikami z omawianych dialektów na zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: