Dialektologia arabska (Dialekt damasceński) 09-DIALDAM-11
Kurs zapoznaje słuchaczy z podstawami dialektu damasceńskiego. Poszczególne zagadnienia gramatyczne zostaną potraktowane skrótowo, ażeby ułatwić studentom praktyczną naukę dialektu. Omówiony zostanie system znaków transkrypcyjnych dla dialektu damasceńskiego oraz następujące zagadnienia z zakresu fonologii, morfologii i składni: system spółgłoskowy i samogłoskowy, dyftongi, szwa, proteza i epenteza, forma pauzalna, akcent, rzeczownik i przymiotnik, derywacja, osoba, liczba, rodzaj, czasowniki regularne i nieregularne, pseudoczasowniki, koniugacja, zaimki, przyimki, spójniki, przysłówki, czas, negacja, zdania proste i złożone. Największy nacisk kładziony jest na: mówienie, fonetykę, słuchanie, leksykę i poprawność gramatyczną. W czasie kursu student poznaje około tysiąca słów, w tym wyrażenia z zakresu kultury Damaszku i Syrii. Zagadnienia poruszane na zajęciach będą egzemplifikowane tekstami zarejestrowanymi o różnym stopniu trudności.
Omówione zostaną następujące zagadnienia:
- system spółgłoskowy i samogłoskowy, rzeczownik i przymiotnik, idafa, derywacja, osoba, liczba, rodzaj, imala,
- czasowniki regularne i nieregularne, tematy czasownikowe (I-X, X z V, X z VI), pseudoczasowniki, koniugacja,
- zaimki, przyimki, spójniki, przysłówki, czas i jego wyrażanie, negacja,
- zdania proste i złożone.
- przedstawianie się, zawody, narodowości, szkoła i uniwersytet, podróżowanie, czas, dni tygodnia, miesiące, liczenie, ceny, lekarz, choroby, jedzenie, gotowanie, restauracja, damasceńska kuchnia, dom, wyposażenie domu, informacje nt. architektury Damaszku, targ, owoce i warzywa, produkty sezonowe, ubrania, zwyczaje, geografia Syrii, mapa Damaszku, zwiedzanie Syrii, m. in.: Aleppo, Latakia, Hama,
- honoryfikatywność.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
- posługuje się dialektem damasceńskim języka arabskiego na poziomie podstawowym,
- ma obszerną wiedzę o języku arabskim (jego strukturze, historii, piśmie),
- ma świadomość złożonej natury języka arabskiego, jego miejsca i znaczenia w kontekście kultury i historii regionu,
- ma świadomość różnorodności językowej i jej wpływu na sytuację kulturową i polityczną świata,
- posługuje się językiem arabskim na poziomie ustalonym zależnie od specjalności,
- potrafi poprawnie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym państw arabskich,
- ma świadomość znaczenia kultury krajów arabskich w kulturze światowej.
Kryteria oceniania
- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność),
- końcowe zaliczenie ustne i pisemne,
- kontrola obecności.
Skala ocen:
5,0 – bardzo dobra znajomość przedstawionego na zajęciach materiału, bardzo dobre oczytanie w literaturze przedmiotu, biegłe posługiwanie się terminologią specjalistyczną
4,5 – bardzo dobra znajomość przedstawionego na zajęciach materiału, bardzo dobre oczytanie w literaturze przedmiotu, biegłe posługiwanie się terminologią specjalistyczną
4,0 –dobra znajomość przedstawionego na zajęciach materiału, dobre oczytanie w literaturze przedmiotu, dobre posługiwanie się terminologią specjalistyczną
3,5 – dobra znajomość przedstawionego na zajęciach materiału, dostateczne oczytanie w literaturze przedmiotu, dobre posługiwanie się terminologią specjalistyczną
3,0 - dostateczna znajomość przedstawionego na zajęciach materiału, dostateczne oczytanie w literaturze przedmiotu, dostateczne posługiwanie się terminologią specjalistyczną
2,0 - niedostateczna znajomość przedstawionego na zajęciach materiału
Literatura
Ambros A., Damascus Arabic, Malibu 1977.
Barkat D., Ya mal esz-Szam. Kitab al-ammiyya as-suriyya. Al-Marhala al-asasiyya, Damaszek 2006.
Behnstedt P., Sprachatlas von Syrien. Band I: Kartenband, Beiheft, Wiesbaden 1997.
Bloch A., Die Hypotaxe im Damaszenisch-Arabischen mit Vergleichen zur Hypotaxe im Klassisch-Arabischen, Wiesbaden 1965.
Bloch A., Grotzfeld H., Damaszenisch-arabische Texte mit Übersetzung, Anmerkungen und Glossar, Wiesbaden 1964.
Cantineau J., Helbaoui Y., Manuel élémentaire d’arabe oriental (parler de Damas), Paris 1953.
Cowell M.W., A Reference Grammar of Syrian Arabic (Based on the Dialect of Damascus), Washington 1964 (2005).
Dahmash W., Testi per lo studio del dialetto di Damasco, Roma 2005.
El-Massarani M., Segal W.S., Arabsko russkij słowar’ sirijskogo dialekta, Moskwa 1978.
Grotzfeld H., Laut- und Formenlehre des Damaszenisch-Arabischen, Wiesbaden 1964.
Grotzfeld H., Syrisch-Arabische Grammatik (Dialekt von Damaskus), Wiesbaden 1965.
Kassab J., Manuel du parler arabe moderne au Moyen-Orient, Paris 1970.
Klimiuk M., Phonetics and Phonology of Damascus Arabic, „Studia Arabistyczne i Islamistyczne. Monografie" 1, Warszawa 2013.
Kühnel H., Sprachführer Syroarabisch, Leipzig 1974 (Wiesbaden 1997).
Kuhnt E., Syrisch-arabischer Sprachführer, Wiesbaden 1958.
Lentin J., Damascus Arabic, w: „Encyclopedia of Arabic Language and Linguistics”, Volume I, Leiden-Boston 2006, s. 546-555.
Liddicoat M.-J., Lennane R., Iman A.R., Syrian Colloquial Arabic, a Functional Course, Damascus 1998.
McLoughlin L.J., Colloquial Arabic (Levantine), London-New York 1982 (2008).
Stowasser K., Ani M., A Dictionary of Syrian Arabic. English-Arabic, Washington 1964.
Uwagi
W cyklu 2022/SL:
Podstawowa znajomość języka arabskiego i jego gramatyki. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: