Cywilizacja Japonii 09-CYWJW-22
Przykładowe treści programowe dla zajęć:
Modernizacja Japonii – restauracja Meiji
Stosunki Japonii z krajami regionu Azji i Pacyfiku
Gospodarka Japonii
Konstytucja Japonii
Zagrożenia i problemy w regionie Azji i Pacyfiku
Wyzwania dla bezpieczeństwa wewnętrznego (katastrofy naturalne, zmiany klimatyczne, starzenie się społeczeństwa)
Zapoznanie się z podstawową bibliografią dotyczącą omawianych zagadnień
Prezentacja na zadany lub dowolny temat, związany z tematyką zajęć
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Zna kontekst historyczny i międzynarodowy modernizacji Japonii, która rozpoczęła się w II poł. XIX w. oraz wyzwania, jakie ze sobą niosła.
Zna geografię Japonii oraz rozumie zagrożenia związane z położeniem i ukształtowaniem geologicznym kraju i regionu, a także zagrożenia, jakie niosą zmiany klimaty.
Posiada podstawowe informacje dotyczące gospodarki japońskiej i poprawnie potrafi identyfikować problemy, które przed nią stoją,
Zna najważniejsze wydarzenia i dylematy stosunków międzynarodowych Japonii z krajami regionu Azji i Pacyfiku i trudności w tych relacjach, jakie niesie spuścizna historyczna.
Zna konstytucję Japonii i trudności w jej interpretacji.
Zna główne źródła bibliograficzne w języku polskim dot. omawianych tematów.
Potrafi wyszukiwać, wybierać, analizować, oceniać i dokonywać syntezy informacji, korzystając z różnych źródeł.
Potrafi samodzielnie zdobywać i planować zdobycie wiedzy oraz rozwój umiejętności badawczych na temat sytuacji w regionie, krytycznie analizować dostępne źródła i wiedzę na ten temat, ze świadomością konieczności kontynuacji uczenia się i aktualizacji zdobytej wiedzy i umiejętności przez całe życie.
Planuje, organizuje, opracowuje i przedstawia samodzielnie oraz w grupie (jako członek i jako lider) wybrane zagadnienia w formie prezentacji, szanując prawa autorskie i własność intelektualną.
Konsultuje problemy, których nie jest w stanie samodzielnie rozwiązać, z przedstawicielami odpowiednich dziedzin naukowych w celu ich krytycznej interpretacji oraz poszukiwania rozwiązań praktycznych.
Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Kryteria oceniania
Kolokwium pisemne; prezentacja multimedialna; udział w dyskusji w czasie zajęć
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje, ale ze znacznymi niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje, ale z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje
Literatura
Obowiązkowa:
• Jolanta Tubielewicz. 1984. Historia Japonii. Wrocław: Ossolineum.
• Curtis Andressen. 2009. Krótka historia Japonii. Od samurajów do SONY. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Dialog.
• Edward Haliżak. 1999. Stosunki międzynarodowe w rejonie Azji i Pacyfiku. Warszawa: Scholar.
• Józef Kukułka. 2007. Historia współczesna stosunków międzynarodowych. Warszawa: Scholar. [wybrane rozdziały]
• Konstutucja Japonii.
• Materiały przygotowane przez nauczyciela.
Dodatkowa:
• seria Żurawia Papers
• atlas geograficzny, mapy regionu
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: