Cywilizacja Japonii 09-CYWJAPU-11
Przykładowe treści dla przedmiotu:
Cechy charakterystyczne kultury biznesu w Japonii;
Teorie i narzędzia badania kultur organizacyjnych oraz problemy z tym związane;
Definicje, pojęcia i terminy z zakresu kultury organizacyjnej;
Teoria kultury organizacyjnej wg G. Hofstede, wymiary i charakterystyka kultur narodowych oraz organizacyjnych;
Badania Hampden-Turnera i Trompenaarsa oraz teoria siedem kultur kapitalizmu;
Komparatystyczne ujęcie kultury organizacyjnej Japonii na tle innych państw;
Problemy i potencjalne konflikty w komunikacji międzykulturowej w organizacjach wielokulturowych;
Rola tłumacza w komunikacji międzykulturowej w organizacjach międzynarodowych
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Student:
Definiuje główne pojęcia, terminy z zakresu teorii kultury biznesu;
Zna w pogłębionym stopniu teorie i metodologię badań z obszaru kultury biznesu oraz problemy związane z prowadzeniem badań w tym obszarze;
Wymienia najważniejsze cechy charakterystyczne dla japońskiej kultury biznesu;
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fundamentalne dylematy i wyzwania współczesnej cywilizacji w obszarze badań nad kulturami organizacyjnymi
Zna cechy charakterystyczne kultury organizacyjnej Japonii na tle innych państw i regionów
Rozpoznaje główne źródła bibliograficzne w językach polskim, angielskim i japońskim z dziedziny kultury biznesu;
Wyszukuje informacje dot. omawianych bloków tematycznych, wykorzystując różne źródła;
Formułuje krytyczne sądy z poszanowaniem opinii innych osób oraz stosuje w odpowiedzialny i uważny sposób zdobytą wiedzę w odniesieniu do omawianych zagadnień
Przygotowuje wystąpienia ustne na wybrane tematy z poszanowaniem prawa autorskiego i prawa cytatu;
Ma świadomość roli, jaką potencjalnie mogą odgrywać w społeczeństwie absolwenci japonistyki, także jako tłumacze, a także jest gotów do odpowiedzialnego i etycznego pełnienia ról zawodowych oraz stawiania takich wymagań innym członkom społeczności zawodowej, z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych
Zna podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości oraz jego gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Dogłębnie docenia znaczenie oraz potrafi zastosować specjalistyczną wiedzę z dziedzin naukowych w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych związanych z wielokulturowością i komunikacją międzykulturową
Potrafi sprawnie i konstruktywnie funkcjonować w zróżnicowanym otoczeniu językowym i kulturowym oraz jest gotów do inspirowania, organizowania, a także inicjowania i kultywowania kontaktów międzynarodowych i międzykulturowych na rzecz interesu publicznego
Kryteria oceniania
Prezentacja multimedialna;
Dyskusja na zajęciach
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje, ale ze znacznymi niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje, ale z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje
Literatura
Obowiązkowa:
• Charles Hampden-Turner, Alfons Trompenaars. 2003. Siedem kultur kapitalizmu. Warszwa: Oficyna Ekonomiczna.
• Gert Hofstede, Gert Jan Hofstede i Michael Mankiv. 2011. Kultury i organizacje, wyd. III zmienione. Warszawa: PWE.
Dodatkowa:
• John P. Alston, Isao Takei. 2005. Japanese Business Culture and Practices. New York: iUniverse.
• James C. Abegglen, George Stalk, Jr. 1985. Kaisha. The Japanese Corporation. Basic Books.
• Rodney Clark. 1979. The Japanese Company. New Haven & London: Yale University Press.
• Boyé Lafayette De Mente. 2004. Japanese Etiquette and Ethics in Business. 6th ed., Boston: McGraw Hill.
• Boyé Lafayette De Mente. 2006. Samuraje a współczesny biznes. Warszawa: Bellona.
• Ronald Dore. 1973. British Factory – Japanese Factory. The Origins of National Diversity in Industrial Relations. Barkley & Los Angeles: University of California Press.
• Michael Gerlach. 1992. Alliance Capitalism: The Social Organization of Japanese Business. Berkeley: University of California Press.
• Shuji Hayashi. 1990. Culture and Management in Japan. Translated by Frank Baldwin. Tokyo: Tokyo University Press.
• Krzysztof Konecki. 1992. W japońskiej fabryce. Społeczne i kulturowe aspekty pracy i organizacji przedsiębiorstwa. Łódź: Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: