Cywilizacja Japonii 09-CYWJAP-12
Przykładowe treści:
Podział na okresy historyczne dziejów Japonii i najważniejsze wydarzenia w każdym okresie
Religie i mitologia Japonii
Charakterystyka zabytków kultury materialnej i niematerialnej
Wzorce zachowań japońskich
Zapoznanie się z podstawową bibliografią dotyczącą przedmiotu
Prezentacja na zadany lub dowolny temat, związany z tematyką zajęć
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Zna główne zabytki kultury materialnej i niematerialnej oraz potrafi docenić ich piękno i wyjątkowość,
Zna główne religie Japonii oraz mitologię japońską,
Zna miejsce Japonii w Azji i na świecie do okresu nowożytnego oraz wie, jakie wpływy na rozwój kultury japońskiej wywarły kontakty z kontynentem
Zna główne okresy historyczne i ich najważniejsze wydarzenia, jako kontekst dla zjawisk zachodzących w kulturze
Ma podstawową wiedzę na temat głównych źródeł bibliograficznych w języku polskim dotyczących historii sztuki i kultury,
Potrafi wyszukiwać informacje dot. omawianych tematów, wykorzystując różne źródła, zarówno tradycyjne, jak i internetowe,
Potrafi prawidłowo i w odpowiedzialny sposób interpretować oraz krytycznie analizować kulturowe wzorce zachowania charakterystyczne dla wspólnoty narodowej oraz jest gotów do podejmowania dialogu z poszanowaniem inności
Planuje, opracowuje i przedstawia samodzielnie oraz w grupie wybrane zagadnienia w formie prezentacji, szanując prawa autorskie i własność intelektualną,
Konsultuje problemy, których nie jest w stanie samodzielnie rozwiązać, z przedstawicielami odpowiednich dziedzin naukowych w celu ich krytycznej interpretacji oraz poszukiwania rozwiązań praktycznych.
Kryteria oceniania
Kolokwium ustne;
Prezentacja multimedialna;
Udział w dyskusji i wypowiedzi w czasie zajęć
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza i umiejętności, bardzo dobre kompetencje personalne i społeczne
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje, ale ze znacznymi niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje, ale z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje
Literatura
Obowiązkowa:
• Jolanta Tubielewicz. 1984. Historia Japonii. Wrocław: Ossolineum.
• Zofia Alberowa. 1987. O sztuce Japonii. Warszawa: Wiedza Powszechna.
• Wiesław Kotański. 1974. Sztuka Japonii. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
• Wiesław Kotański. 1995. W kręgu sintoizmu. T. I-II. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Dialog.
• Wiesław Kotański. 1978. Zwyczaje, obrzędy i symbole religijne Japonii. Warszawa: Iskry.
• Paul Varley. 2006. Kultura japońska. Kraków: Wydawnictwo UJ.
• Blocker H. Gene, Starling Christopher L. 2008. Filozofia japońska. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Dodatkowa:
• Kojiki, czyli Księga Dawnych Wydarzeń. Tłum. Wiesław Kotański. 1986. Warszawa: PIW.
• Jolanta Tubielewicz. 2006. Od mitu do historii. Warszawa: Wydawnictwo Trio.
• Daisetz T. Suzuki. 2008. Zen i kultura Japonii. Kraków: Wydawnictwo UJ.
• Krystyna Wilkoszewska. 2005. Estetyka japońska. T. I-III. Kraków: Universitas.
• Ruth Benedict. 1999. Chryzantema i miecz. Warszawa: PIW.
• Louis Frederic. 1971. Życie codzienne w Japonii w epoce samurajów. Warszawa: PIW.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: