Cywilizacja Japonii 09-CYWJ-24
Przykładowe tematy:
Modernizacja Japonii – restauracja Meiji
Stosunki Japonii z krajami regionu Azji i Pacyfiku
Gospodarka Japonii
Konstytucja Japonii
Zagrożenia Zagrożenia i problemy w regionie Azji i Pacyfiku w regionie Azji i Pacyfiku
Wyzwania dla bezpieczeństwa wewnętrznego (katastrofy naturalne, zmiany klimatyczne, starzenie się społeczeństwa)
Zapoznanie się z podstawową bibliografią dotyczącą omawianych zagadnień
Prezentacja pojedynczo i w grupie na zadany lub dowolny temat, związany z tematyką zajęć
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Student:
Zna kontekst historyczny i międzynarodowy modernizacji Japonii, która rozpoczęła się w II poł. XIX w. oraz wyzwania, jakie ze sobą niosła.
Zna geografię Japonii oraz rozumie zagrożenia związane z położeniem i ukształtowaniem geologicznym kraju i regionu, a także zagrożenia, jakie niosą zmiany klimaty.
Posiada podstawowe informacje dotyczące gospodarki japońskiej i poprawnie potrafi identyfikować problemy, które przed nią stoją,
Zna najważniejsze wydarzenia ze stosunków międzynarodowych Japonii z krajami regionu Azji i Pacyfiku i trudności w tych relacjach, jakie niesie spuścizna historyczna.
Zna konstytucję Japonii i trudności w jej interpretacji.
Zna główne źródła bibliograficzne w języku polskim dot. omawianych tematów.
Potrafi wyszukiwać, wybierać, analizować, oceniać i dokonywać syntezy informacji, korzystając z różnych źródeł.
Potrafi samodzielnie zdobywać i planować zdobycie wiedzy oraz rozwój umiejętności badawczych na temat sytuacji w regionie, krytycznir analizować dostępne źródła i wiedzę na ten temat, ze świadomością konieczności kontynuacji uczenia się i aktualizacji zdobytej wiedzy i umiejętności przez całe życie.
Planuje, organizuje, opracowuje i przedstawia samodzielnie oraz w grupie (jako członek i jako lider) wybrane zagadnienia w formie prezentacji, szanując prawa autorskie i własność intelektualną.
Konsultuje problemy, których nie jest w stanie samodzielnie rozwiązać, z przedstawicielami odpowiednich dziedzin naukowych w celu ich krytycznej interpretacji oraz poszukiwania rozwiązań praktycznych.
Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Kryteria oceniania
Kolokwium pisemne;
prezentacja multimedialna;
udział w dyskusji i wypowiedzi w czasie zajęć
Skala ocen:
5,0 – pełne: wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne
4,5 – bardzo dobre: wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne
4,0 – dobre: wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne
3,5 – zadowalające: wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne
3,0 – słabe: wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne
2,0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Obowiązkowa:
• Jolanta Tubielewicz. 1984. Historia Japonii. Wrocław: Ossolineum.
• Curtis Andressen. 2009. Krótka historia Japonii. Od samurajów do SONY. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Dialog.
• Edward Haliżak. 1999. Stosunki międzynarodowe w rejonie Azji i Pacyfiku. Warszawa: Scholar.
• Konstutucja Japonii.
• Materiały przygotowane przez nauczyciela.
Dodatkowa:
• seria Żurawia Papers
• atlas geograficzny, mapy regionu
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: