Ćwiczenia specjalizacyjne 09-CWISP-ZU22
Teorie i szkoły w badaniach naukowych wybranej dyscypliny; Analiza istotnych zjawisk i zagadnień językowych, literackich i kulturowych – w zależności od dyscypliny naukowej wybranego seminarium magisterskiego według propozycji promotora i sugestii studentów
Cele kształcenia
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Posługuje się terminologią z zakresu wybranej dyscypliny naukowej (j.w.); Zna i rozumie metody interpretacji różnych wytworów kultury w świetle różnych teorii i szkół; Analizuje przyczyny i przebieg omawianych na zajęciach zjawisk językowych, literackich lub kulturowych (w zależności od wybranej dyscypliny); Wyszukuje informacje na temat istotnych zjawisk językowych, literackich lub kulturowych i wykorzystuje je merytorycznie argumentując w wystąpieniach ustnych; Ma świadomość posiadanej wiedzy, konieczności jej stałej aktualizacji i doskonalenia;
Kryteria oceniania
Aktywność studenta w dyskusji; Ocena referatu lub/i zaliczenie ustne lub pisemne; Stymulacja do dalszych poszukiwań i przemyśleń
Literatura
Przykładowa literatura:
Grundzüge der Literaturwissenschaft, Hg. von Heinz Ludwig Arnold und Heinrich Detering, München 1996 i późn.
DUDEN. Wie verfasst man wissenschaftliche Arbeiten? 3. neu bearbeitete Auflage von Franz Grätz, Mannheim 2006;
Przykładowa literatura dla ćwiczeń specjalizacyjnych w ramach seminarium metodycznego:
Fernstudieneinheiten zur Fort- und Weiterbildung im Bereich Germanistik und Deutsch als Fremdsprache. Berlin München Wien: Langenscheidt.
Wilczyńska, W. , Michońska-Stadnik, A. 2010: Metodologia badań w glottodydaktyce Wprowadzenie. Kraków: Avalon.
Wybrane artykuły z czasopism: Deutsch als Fremdsprache, Fremdsprache Deutsch, Glottodidactica, Info DaF, Języki Obce w Szkole, Neofilolog, Studia Germanica Posnaniensia, Zeitschrift für germanistische Linguistik.
Przykładowa literatura dla ćwiczeń specjalizacyjnych w ramach seminarium ‘języki fachowe’:
Ashauer, G, Grundwissen Wirtschaft, Ernst Klett Verlag, Stuttgart 1999 (i dalsze wydania);
Bęza Stanisław, Kiefer Karl-Hubert, Blickpunkt Wirtschaft, Poltext, Warszawa 2005 i dalsze wydania;
Dziergwa Roman, Język niemiecki w biurze, LektorKlett Poznań 2001;
Wirtschaft – auf deutsch, Klett Edition Deutsch, München 1991 (i dalsze wydania);
Wirtschaft im Ohr, Hörtexte und Verständnisübungen, Klett Edition Deutsch 1990 (i dalsze wydania);
Przykładowa literatura dla ćwiczeń specjalizacyjnych w ramach seminarium literaturoznawczego:
Anderson, Benedict: Die Erfindung der Nation. Zur Karriere eines erfolgreichen Konzepts.
Frankfurt a. M., New York 1988.
Assmann, Aleida: Der lange Schatten der Vergangenheit. Erinnerungskultur und
Geschichtspolitik. München: Beck 2006.
Erll, Astrid: Kollektives Gedächtnis und Erinnerungskulturen. Eine Einführung. Stuttgart,
Weimar: Metzler 2005.
Gedächtnis und Literatur in den ‚geschlossenen Gesellschaften’ des Real-Sozialismus
zwischen 1945 und 1989. Hg. v. Carsten Gansel. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht 2007.
Przykładowa literatura dla ćwiczeń specjalizacyjnych w ramach seminarium translatologicznego:
Harald Kittel (Hrsg.): Übersetzung Translation Traduction. Ein internationales Handbuch zur Übersetzungsforschung. Berlin und New York 2005.
Maria Krysztofiak (Hrsg.): Ästhetik und Kulturwandel in der Übersetzung, Frankfurt am Main 2008.
Maria Krysztofiak (Hrsg.): Probleme der Übersetzungskultur, Frankfurt am Main 2010.
Fred Lönker: Die literarische Übersetzung als Medium der Fremderfahrung, Berlin 1992.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: