Drugi język Półwyspu Iberyjskiego - język baskijski IV 09-BASKHISP-44
Konstrukcje gramatyczne:
Struktura zdań: zdania warunkowe.
Czasowników posiłkowych: czas przesły.
Czasowniki syntetyczne: czas przesły.
Słownictwo: tematy ogólne i szczegółowe poruszone w tekstach opracowanych na zajęciach i związanych z kulturą, sportem, tradycjami, gastronomią, społeczeństwem i mitologią baskijską.
Redagowanie dłuższych tekstów wykorzystując słownictwo i gramatykę objętą treściami kształcenia (listy formalne, opisy), przedstawianie własnej opinii, stosowanie słów i czasowników argumentacyjnych
Język mówiony: wykonywanie ćwiczeń dyskusyjnych wykorzystując słownictwo i gramatykę objętą treściami kształcenia i wyrażenie swojej opinii na dany temat. Przedstawienie tematów dotyczących kultury baskijskiej.
Czytanie literatury dostosowanej do poziomu 1B (HABE) zmienić A2+.
Słuchanie: teksty do odsłuchu przedstawiające informacje o postaciach, miejscach oraz wydarzeniach
Przedstawić najważniejsze spotkań kulturalnych i rozumienie je w kontekscie historycznym, politycznym i społecznym, jak, np. Aberri eguna.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Efekty kształcenia
Użyć w mowie i piśmie słownictwo i struktury gramatyczne dostosowane do poziomu 1B maila, HABE zmienić system basków (poziom A2+)
Przedstawić informacje o kulturze baskijskiej, potrafi wymienić najważniejsze zwyczaje i krytycznie analizować wielokulturową sytuację w Kraju Basków, potrafi krytycznie analizować polityki językowe. Rozpoznać różnice dialektalne i na ich podstawie scharakteryzować historię języka
Rozpoznać i zastosować konstrukcje gramatyczne: zdania złożone, zdania pojedyncze, odmiana ergatywna i wszystkie czasowniki posiłkowe.
Wypowiedzieć się i prowadzić rozmowę w języku baskijskim w zakresie przewidzianym przedmiotem: opisać zdjęcie, wypowiedzieć się na temat przedstawionej sytuacji, wysłuchać i zrozumieć opinię drugiej osoby na przedstawiony temat, reagując na to, co powiedział drugi student, potrafi dojść do kompromisu i wybrać najbardziej odpowiednie zdjęcie ilustrujące daną sytuację
Zrozumieć autentyczne teksty ustne i pisemne języka baskijskiego, np. opisy, informacje turystyczne, krotkie opowiadania, wiadomości.
Komunikować się pisemnie w języku baskijskim, formułować tekst w dłuższej formie (listu, opisu) posługując się zdaniami złożonymi i wszystkimi czasownikami posiłkowymi, a także używać zdania warunkowe i wyrazić swoją opinię.
Zrozumieć sposób powstawania nowych słów według gramatyki baskijskiej
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie testów kontrolnych (ustne i pisemne, minimum 61%), możliwe 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze, końcowa ocena na podstawie wyniku egzaminu ustnego i pisemnego (<61% - ndst, 61-70% dst, 71-75% dst+, 76-85% db, 86-90% db+, 91%< bdb)
Literatura
Podstawowa:
Urruzola Arratibel, B i Illarramendi Irure, M Hitzetik hortzera 2- ikaslearen liburua IKA, 2007
Urruzola Arratibel, B i Illarramendi Irure, M Hitzetik hortzera 3- ikaslearen liburua IKA, 2007
Larrauri, N i Arteta, A, A Aditu! 2 Labayru Ikastegia, 2009
Materiały z HABE Ikasbil. Poziom 1B (dostępne w www.ikasten.ikasbil.net)
Nerea Iriondo, Idatziz idatzi Erein 2009
Czytanie z książki dostosowanej do poziomu 1B (HABE). Zmienić poziom
Dodatkowa:
Ilari Zubiri Euskal Gramatika Osoa , Didaktiker, 2000.
Ilari Zubiri Gramática didáctica del euskera , Didaktiker, 2000.
Katarzyna Mirgos, Przezwyciężenie niemożliwego: Baskowie i ich język. Tipi, 2008.
Strona internetowa: www.hiru.com
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: