Drugi język Półwyspu Iberyjskiego - język baskijski III 09-BASKHISP-34
Konstrukcje gramatyczne: zdania złożone
Czasowniki posiłkowe: czas teraźniejszy (NOR, NOR-NORK, NOR-NORI-NORK, NOR-NORI)
Czasowniki syntetyczne: czas teraźniejszy i przeszły
Słownictwo: tematy ogólne i szczegółowe poruszone w tekstach opracowanych na zajęciach i związanych z kulturą, sportem, tradycjami, gastronomią, społeczeństwem i mitologią baskijską.
Redagowanie dłuższych tekstów wykorzystując słownictwo i gramatykę objętą treściami kształcenia (listy formalne, opisy), przedstawianie własnej opinii.
Język mówiony: wykonywanie ćwiczeń dyskusyjnych wykorzystując słownictwo i gramatykę objętą treściami kształcenia, przedstawienie tematów dotyczących kultury baskijskiej i wyrażenie swojej opinii na dany temat
Czytanie informacji z autentycznych tekstów baskijskich powstałych w baskijskim społeczeństwie przedstawiających specyficzne i konkretne informacje na tematy kulturalne i społeczne
Słuchanie: teksty do odsłuchu przedstawiające informacje o postaciach lub miejscach
Przedstawienie najważniejszych spotkań kulturalnych, i zrozumienie ich w kontekście historycznym, politycznym i społecznym takie, jak np. Korrika albo Araba Euskaraz
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Użyć w mowie i piśmie słownictwo i struktury gramatyczne dostosowane do poziomu 1B maila, HABE (poziomu A2)
Przedstawić informacje o kulturze baskijskiej, potrafi wymienić najważniejsze zwyczaje i krytycznie analizować wielokulturową sytuację w Kraju Basków, potrafi krytycznie analizować polityki językowe.
Rozpoznać i zastosować konstrukcje gramatyczne w zakresie przewidzianym przedmiotem: zdania złożone, zdania pojedyncze, odmiana ergatywna.
Wypowiedzieć się i prowadzić rozmowę w języku baskijskim w zakresie przewidzianym przedmiotem: opisać zdjęcie, wypowiedzieć się na temat przedstawionej sytuacji, wysłuchać i zrozumieć opinię drugiej osoby na przedstawiony temat.
Zrozumieć autentyczne teksty ustne i pisemne języka baskijskiego, np. listy, opisy, informacje turystyczne, krótkie opowiadania...
Komunikować się pisemnie w języku baskijskim, formułować tekst w dłuższej formie (listu, opisu) posługując się zdaniami pojedynczymi i wszystkimi czasownikami posiłkowymi, a także zaczyna używać zdania złożone i może wyrazić swoją opinię.
Zrozumieć konieczność zastosowanie odpowiedniego aspektu czasownika i różnicę między czasownikami, potrafi rozpoznać znaczenie struktury zdań złożonych i konieczność użycia elementów zdania w odpowiedniej kolejności.
Samodzielnie posługiwać się źródłami informacji na temat pisowni, słownictwa i gramatyki języka baskijskiego w zakresie wykraczającym poza treści nauczania
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wszystkich testów kontrolnych (ustnych i pisemnych, minimum 61%), możliwe 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze, końcowa ocena na podstawie wyniku zaliczenia ustnego i pisemnego (<61% - ndst, 61-70% dst, 71-75% dst+, 76-85% db, 86-90% db+, 91%< bdb)
Literatura
Podstawowa:
Urruzola Arratibel, B i Illarramendi Irure, M Hitzetik hortzera 2- ikaslearen liburua IKA, 2007
Urruzola Arratibel, B i Illarramendi Irure, M Hitzetik hortzera 3- ikaslearen liburua IKA, 2007
Larrauri, N i Arteta, A, A Aditu! 2 Labayru Ikastegia, 2009
Materiały z HABE Ikasbil. Poziom 1B (dostępne w www.ikasten.ikasbil.net)
Nerea Iriondo, Idatziz idatzi Erein 2009
Czytanie z książki dostosowane do poziomu 1B (HABE).
Dodatkowa:
Ilari Zubiri Euskal Gramatika Osoa , Didaktiker, 2000.
Ilari Zubiri Gramática didáctica del euskera , Didaktiker, 2000.
Katarzyna Mirgos, Przezwyciężenie niemożliwego: Baskowie i ich język. Tipi, 2008.
Strona internetowa: www.hiru.com
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: