Drugi język Półwyspu Iberyjskiego - język baskijski II 09-BASKHISP-24
Konstrukcje gramatyczne: zdania pojedyncze, podstawy zdań złożonych (denborazkoak, kausalak, erlatiboa).
Czasowniki posiłkowe: czas teraźniejszy (NOR, NOR-NORK, NOR-NORI-NORK, NOR-NORI).
Czasowniki syntetyczne: czas teraźniejszy
Aspekt czasownika: czas teraźniejszy, przyszły i dokonany
Tryb rozkazujący
Słownictwo: dostosowane do codziennych sytuacji komunikacyjnych: części ciała, sklepy, miasto, kolory, jedzenie, transport, godziny, części dnia...
Język pisemny: redagowanie tekstów wykorzystując słownictwo i gramatykę objętą treściami kształcenia (listy, opisy), a także elementy organizacji tekstu
Język ustny: wykonywanie ćwiczeń w mówieniu wykorzystując słownictwo i gramatykę objętą treściami kształcenia: np. spytać o godzinę, ustalić spotkanie, rozmawiać o życiu codziennym, prośba o urlop...
Czytanie literatury dziecięcej
Słuchanie: ćwiczenia dostosowane do poziomu podstawowego: rozmowy w sytuacjach codziennych, prośba o informacje, wizyta u lekarza
Przedstawienie obszaru kultury baskijskiej, sytuacja językowa i diglosja, najważniejsze spotkania kulturalne
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Sformułować w mowie i piśmie objęte przedmiotem słownictwo i struktury zdań, stosownie do poziomu 1A maila + HABE (A1).
Scharakteryzować kulturę baskijską, wymienić obszar języka baskijskiego i przedstawić sytuację wielokulturową w Kraju Basków, zrozumieć potrzebę odpowiedniej polityki językowej.
Stosować odpowiednie konstrukcje gramatyczne, poprawną kolejność elementów w zdaniu, potrafi podać różnice między czasownikami tranzytywnymi i nie tranzytywnymi i różne aspekty czasownika posiłkowego
Wypowiedzieć się i prowadzić rozmowę w języku baskijskim w zakresie przewidzianym przedmiotem: poprosić o informację, wziąć udział w zwyczajowej sytuacji w sklepie, przedstawić się, porozmawiać o życiu codziennym i o codziennych zwyczajach...
Zrozumieć teksty języka baskijskiego pod względem gramatycznym i pragmatycznym w zakresie przewidzianym przedmiotem: np. rozmowy, ogłoszenia, opisy osób i miejsc, listy o codziennych sytuacjach napisane w czasie teraźniejszym, przeszłym i przyszłym...
Zredagować teksty pisemnie w języku baskijskim, formułując teksty w odpowiedniej formie (listu, opisu) w zakresie przewidzianym przedmiotem: posługując się zdaniami pojedynczymi i wszystkimi czasowniki posiłkowymi
Zastosować elementarną terminologię gramatyczną (aspekt czasownika, czasowniki posiłkowe i syntetyczne) i potrafi nazwać cechy gramatyczne języka baskijskiego jako języka nie indoeuropejskiego
Samodzielnie posługiwać się źródłami informacji na temat pisowni, słownictwa i gramatyki języka baskijskiego w zakresie wykraczającym poza treści nauczania
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wszystkich testów kontrolnych (ustne i pisemne, minimum 61%), możliwe 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze, końcowa ocena na podstawie wyniku zaliczenia ustnego i pisemnego (<61% - ndst, 61-70% dst, 71-75% dst+, 76-85% db, 86-90% db+, 91%< bdb)
Literatura
Podstawowa:
Urruzola Arratibel, B i Illarramendi Irure, M Hitzetik hortzera 1- ikaslearen liburua IKA, 2007
Urruzola Arratibel, B i Illarramendi Irure, M Hitzetik hortzera 2- ikaslearen liburua IKA, 2007
Zallo, E i Oar-Arteta, A Aditu! Labayru Ikastegia, 2008
Materiały z HABE Ikasbil. Poziom 1A (dostępne w www.ikasten.ikasbil.net)
Czytanie: VVAA Lolita lamia tentela, Elkar, 1992; Murua, M Maripuzker Elkar, 2009.
Dodatkowa:
Ilari Zubiri Euskal Gramatika Osoa , Didaktiker, 2000.
Ilari Zubiri Gramática didáctica del euskera , Didaktiker, 2000.
Katarzyna Mirgos, Przezwyciężenie niemożliwego: Baskowie i ich język. Tipi, 2008.
Strona internetowa: www.hiru.com
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: