Język Półwyspu Iberyjskiego - baskijski 09-BASKHISP-23
Konstrukcje gramatyczne:
Pogłębianie znajomości struktury zdań złożonych, czasowniki i zdania warunkowe.
Czasowniki: ahalera, tryb rozkazujący i łączący.
Hitanoa
Słownictwo obejmujące dziedziny języka oficjalnego, nieoficjalnego i potocznego zaczerpnięte z autentycznych tekstów.
Język pisemny: redagowanie tekstów wykorzystując słownictwo i gramatykę objętą treściami kształcenia (listy, opisy, eseje) na tematy dotyczące kultury baskijskiej i rozróżniając język oficjalny, nieoficjalny i potoczny.
Język ustny: ćwiczenia w formie dyskusji, przy wykorzystaniu słownictwa i gramatyki objętych treściami kształcenia (opis, argumentacja, wydawanie poleceń, wyrażanie opinii), prezentacja dotyczącą kultury baskijskiej.
Czytanie tekstów informacyjnych, tekstów specjalizacyjnych i literackich.
Słuchanie: ćwiczenia dostosowane do poziomu 2 maila (HABE): dialogi, teksty informacyjne, wykłady itd.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Stosować w mowie i w piśmie struktury gramatyczne dostosowane do poziomu 2 maila, HABE (B1+/B2).
Objaśnić cechy i informacje na temat kultury baskijskiej, wymienić najważniejsze epoki kulturalne i przeanalizować aktualną sytuację społeczeństwa, a także problemy polityczne.
Używać płynnie konstrukcje gramatyczne w języku ustnym i pisemnym: zdania złożone i wszystkie czasowniki posiłkowe w odpowiednim trybie, potrafi użyć tryb warunkowy.
Wypowiedzieć się i płynnie prowadzić rozmowę w języku baskijskim w zakresie przewidzianym przedmiotem: wyrazić opinię przez 3 lub 4 minuty na dany temat, najpierw go prezentując, a potem wyrażając własną opinię.
Zrozumieć teksty języka baskijskiego pod względem gramatycznym i pragmatycznym w zakresie przewidzianym przedmiotem: np. eseje, teksty literackie i informacyjne.
Zredagować teksty w odpowiedniej formie (list, esej) w zakresie przewidzianym przedmiotem posługując się zdań złożonymi i wszystkie czasownikami posiłkowymi, także argumentując i używając poprawnego języka zgodnie z sytuacją komunikacyjną.
Rozpoznać czasowniki w sposobie „hika” i zaczyna rozumieć używania tego typu osoby w kontekście pragmatycznym. Potrafi rozpoznać i objaśnić słownictwo obejmujące dziedziny języka oficjalnego, nieoficjalnego i potocznego zaczerpnięte z autentycznych tekstów.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie testów (ustne i pisemne, minimum 61%), możliwe 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze, końcowa ocena na podstawie wyniku egzaminu ustnego i pisemnego (<61% - ndst, 61-70% dst, 71-75% dst+, 76-85% db, 86-90% db+, 91%< bdb)
Literatura
Podstawowa:
Urruzola Arratibel, B i Illarramendi Irure, M Hitzetik hortzera 5- ikaslearen liburua IKA, 2007
Urruzola Arratibel, B i Illarramendi Irure, M Hitzetik hortzera 6- ikaslearen liburua IKA, 2007
Lizartza, Ritxi Mintza hadi, lagun. Hika egiten ikasteko eskuliburua Maluta, 2009
Materiały HABE 2. Mailei znajdujące się w www.ikasten.ikasbil.net.
Teksty z gaztey Berria, czasopismo Argia i literatura do wyboru.
Dodatkowa:
Ilari Zubiri Euskal Gramatika Osoa , Didaktiker, 2000.
Ilari Zubiri Gramática didáctica del euskera , Didaktiker, 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: