Drugi język Półwyspu Iberyjskiego - język baskijski I 09-BASKHISP-14
Konstrukcje gramatyczne: zdania pojedyncze (różnica między –a, hau/hori/hura)
Czasowniki posiłkowe: czas teraźniejszy (NOR, NOR-NORK)
Czasowniki sytentyczne: IZAN, EGON, UKAN
Słownictwo używane w życiu codziennym: liczebniki, godziny, rodzina, ciało, zakupy, kolory, jedzenie...
Redagowanie tekstów wykorzystując słownictwo i gramatykę objętą treściami kształcenia (listy, opisy osób i sytuacji codziennych)
Ćwiczenia w mówieniu wykorzystując słownictwo i gramatykę objętą treściami kształcenia: krótkie rozmowy, gdzie prosi się o informację w sytuacjach codziennych
Czytanie literatury dziecięcej
Słuchanie: ćwiczenia dostosowane do poziomu podstawowego, gdzie pojawiają się sytuacje codzienne: pytanie o godzinę, przedstawienie się, zakupy...
Przedstawienie obszaru kultury baskijskiej, granice geograficzne, najważniejsze spotkania kulturalne.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
sformułować w mowie i piśmie struktury zdań dostosowane do poziomu 1A HABE (A1): np. proste informacje dotyczące własnej osoby, domu, ubrania, jedzenia, itp.
Zidentyfikować kulturę baskijską, wymienić obszar języka baskijskiego, opisać wielokulturową sytuację w Kraju Basków
Rozróżnić czasowniki, które potrzebują odmiany absolutywnej od tych, które potrzebują odmiany ergatywnej
Sformułować ustnie i poprowadzić rozmowę w języku baskijskim w zakresie przewidzianym przedmiotem: prosić o informacje, prowadzić zwykłe rozmowy przy zakupach, przedstawić się...
Zrozumieć teksty języka baskijskiego, które zawierają zdania i wyrazy używane do wyrażenia podstawowych potrzeb, np. proste informacje dotyczące własnej osoby, rodziny, zakupów, zawodów, itp.
Sformułować teksty w języku baskijskim w odpowiedniej formie (listu, opisu) posługując się zdaniami pojedynczymi i słownictwem przewidzianym dla przedmiotu
Zastosować elementarną terminologię gramatyczną w zakresie objętym przedmiotem i rozpoznać cechy gramatyczne języka baskijskiego jako język nie indoeuropejskiego
Samodzielnie posługiwać się źródłami informacji na temat pisowni, słownictwa i gramatyki języka baskijskiego w zakresie wykraczającym poza treści nauczania
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wszystkich testów kontrolnych (ustnych i pisemnych, minimum 61%), możliwe 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze, końcowa ocena na podstawie wyniku zaliczenia ustnego i pisemnego (<61% - ndst, 61-70% dst, 71-75% dst+, 76-85% db, 86-90% db+, 91%< bdb)
Literatura
Podstawowa:
Urruzola Arratibel, B i Illarramendi Irure, M Hitzetik hortzera 1- ikaslearen liburna IKA, 2007
Zallo, E i Oar-Arteta, A Aditu! Labayru Ikastegia, 2008
Materiały z HABE Ikasbil. Poziom 1A (dostępne w www.ikasten.ikasbil.net)
Dodatkowa:
Ilari Zubiri Euskal Gramatika Osoa , Didaktiker, 2000.
Ilari Zubiri Gramática didáctica del euskera , Didaktiker, 2000.
Katarzyna Mirgos, Przezwyciężenie niemożliwego: Baskowie i ich język. Tipi, 2008.
Strona internetowa: www.hiru.com
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: