Drugi język nowożytny na poziomie zaawansowanym - język baskijski 09-BASK-33
Konstrukcje gramatyczne:
Pogłębianie znajomości struktury zdań złożonych, czasowniki i zdania warunkowe.
Czasowniki: ahalera, tryb rozkazujący i łączący.
Hitanoa
Słownictwo: opanowanie słownictwa spotykanego i używanego w współczesnych tekstach informacyjnych i technicznych, rozumienie abstrakcyjności języka.
Język pisemny: redagowanie tekstów nieformalnych w trybie „hitanoa”, a także redagowanie esejów prezentując problemy społeczeństwa baskijskiego.
Język ustny: wykonywanie ćwiczeń w formie dyskusji, wykorzystywanie słownictwa i gramatyki objętych treściami kształcenia (opis, argumentacja, wydawanie poleceń i opinie...). Używanie tryb „hitanoa”.
Czytanie tekstów informacyjnych, tekstów specjalizacyjnych i literackich.
Słuchanie: ćwiczenia dostosowane do poziomu 2 maila (HABE): rozmowy kolokwialne w trybie „hitanoa”.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Podstawowa:
Urruzola Arratibel, B i Illarramendi Irure, M Hitzetik hortzera 5- ikaslearen liburua IKA, 2007
Urruzola Arratibel, B i Illarramendi Irure, M Hitzetik hortzera 6- ikaslearen liburua IKA, 2007
Lizartza, Ritxi Mintza hadi, lagun. Hika egiten ikasteko eskuliburua Maluta, 2009
Materiały HABE 2. Mailei znajdujące się w www.ikasten.ikasbil.net.
Teksty z gaztey Berria, czasopismo Argia i literatura do wyboru.
Dodatkowa:
Ilari Zubiri Euskal Gramatika Osoa , Didaktiker, 2000.
Ilari Zubiri Gramática didáctica del euskera , Didaktiker, 2000.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie testów kontrolnych (ustne i pisemne, minimum 61%), możliwe 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze, końcowa ocena na podstawie wyniku egzaminu ustnego i pisemnego (<61% - ndst, 61-70% dst, 71-75% dst+, 76-85% db, 86-90% db+, 91%< bdb)
Literatura
1- Formułować i rozumieć zdania w języku baskijskim na poziomie 2 maila HABE (B2).
2 - Objaśnić cechy i podać informacje na temat kultury baskijskiej, potrafi wymienić najważniejsze epoki kulturalne, i przeanalizować aktualną sytuację społeczeństwa, a także problemy polityczne.
3 - Używać płynnie objętych przedmiotem, konstrukcji gramatycznych w języku ustnym i pisemnym: zdania złożone i wszystkie czasowniki posiłkowe w odpowiednim trybie. Stara się o używanie „hitanoa” prawidłowo jako cechy rozmowy kolokwialnej.
4 - Prowadzić rozmowę w języku baskijskim starając się używać „hitanoa” prawidłowo jako cecha rozmowy kolokwialnej.
5 - Zrozumieć teksty języka baskijskiego pod względem gramatycznym i pragmatycznym: np. literatura, opisy, informacje specyficzne, informacje abstrakcyjne, rozmowy kolokwialne.
6 - Formułować tekst w odpowiedniej formie (list, esej) posługując się zdaniami złożonymi i używając wszystkie tryby czasowników posiłkowych, także argumentując i używając poprawnego języka zgodnie z daną sytuacją komunikacyjną.
7 - Wykorzystać znajomość czasowników w trybie „hika” i zrozumieć używanie tego typu trybu w kontekście pragmatycznym.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: