Konstrukcje austriackiej tożsamości (narodowej) w literackich i pozaliterackich dyskursach od połowy XVIII w.
09-ATLAwn-11
Wybrane aspekty literaturoznawcze i kulturoznawcze dotyczące zagadnienia współczesnej tożsamości austriackiej
Cele kształcenia
Wykład monograficzny Konstrukcje austriackiej tożsamości (narodowej) w literackich i pozaliterackich dyskursach od połowy XVIII w. ma na celu naświetlenie z różnych punktów widzenia i w sposób wyczerpujący zagadnienia współczesnej tożsamości austriackiej, która opierając się na przekonaniu, że Austriacy stanowią odrębny naród, liczy nie więcej niż siedemdziesiąt kilka lat i jest w historii Austrii zjawiskiem nowym. Swoje podłoże ma ona w przyjętej po 1945 roku i, jak wskazują badania socjologiczne, dobrze realizowanej doktrynie państwowej o istnieniu odrębnego narodu austriackiego. To przekonanie jeszcze w latach międzywojennych nie miało nic ze swojej dzisiejszej oczywistości – na ciągle żywe wspomnienia monarchii habsburskiej nakładał się silny wpływ mówiącego tym samym językiem większego sąsiada. Na wykładzie zostanie zaprezentowany przegląd dyskursywnych i literackich koncepcji kształtowania austriackiej tożsamości od połowy XVIII w. do współczesności wraz z odniesieniami do odpowiednich tekstów lub ich częściową analizą. Wykład (ze względu na ograniczone ramy interakcji) służy przede wszystkim zapoznaniu studentów z określonymi treściami i wiedzą. Ponadto służy on kształceniu umiejętności i kompetencji społecznych. Student powinien posiąść wiedzę o współczesnych tendencjach w badaniach nad tożsamością austriacką. Powinien też być świadom społecznej i etycznej odpowiedzialności związanej z publikowaniem i praktycznym stosowaniem wniosków badawczych.
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień
Wykład konwersatoryjny
Wykład problemowy
Poziom przedmiotu
II stopień
Rodzaj przedmiotu
monograficzne
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Wiedza filologiczna w zakresie kulturoznawstwa i literaturoznawstwa na poziomie licencjackim. Zaawansowane umiejętności w zakresie zintegrowanych sprawności językowych (szczególnie słuchania i czytania ze zrozumieniem oraz reproduktywnego pisania) na poziomie umożliwiającym swobodne sporządzanie notatek oraz obcowanie z niemieckojęzyczną literaturą przedmiotową i podmiotową
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
Ma pogłębioną wiedzę o wybranych zagadnieniach literaturoznawczych, będących przedmiotem wykładu
Zna na poziomie rozszerzonym terminologię specjalistyczną wybranych zagadnień wykładu, potrafi adekwatnie i precyzyjnie ją stosować
Posiada wiedzę o metodologii badań (uwzględniającą ich historyczny rozwój) w zakresach odnoszących się do poszczególnych zagadnień wykładu
Posiada pogłębione umiejętności badawcze obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych poglądów, dobór metod, opracowanie i prezentację wyników
Rozumie potrzebę ciągłego uzupełniania zdobytej na wykładzie wiedzy w ramach pracy własnej: poprzez zgłębianie literatury przedmiotu, poszukiwania własne oraz konsultacje z wykładowcą
Kryteria oceniania
kolokwium ustne; skala stosowana w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
Literatura
w gestii osoby prowadzącej wykład monograficzny
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: