Analiza tekstu 09-ATEL-11
Ogólne zasady wynikające z kultury i konwencji języka i komunikacji
Adekwatność dotycząca rodzaju tekstu i doboru środków stylistycznych i językowych (np. styl informacyjno-publicystyczny, naukowy, urzędowy, potoczny, literacki)
Poprawność fleksyjna, słowotwórcza i leksykalna tekstu
Poprawność składniowa tekstu
Poprawność kompozycji i spójności tekstu
Poprawność tekstu od strony formalnej i edytorskiej
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
- rozpoznaje różne rodzaje tekstu i dobiera odpowiednie dla nich środki stylistyczne i językowe;
- analizuje i krytycznie interpretuje różne rodzaje tekstów pod kątem ich poprawności i adekwatności;
- samodzielnie korzysta ze słowników ogólnych i specjalistycznych, krytycznie ocenia i dobiera wariant adekwatny do użycia w analizowanym lub tłumaczonym tekście;
- odnosi się refleksyjnie do własnych i cudzych pisemnych i ustnych wypowiedzi językowych i potrafi je modyfikować pod kątem poprawnościowym;
- ma świadomość możliwości i ograniczeń wynikających z różnego poziomu kompetencji językowej i pracuje nad pogłębieniem swoich umiejętności;
- wyraża gotowość do stałej aktualizacji swojej wiedzy i umiejętności w zakresie kompetencji językowej w języku ojczystym i obcym.
Kryteria oceniania
Czynny udział w zajęciach, frekwencja na zajęciach (za nieusprawiedliwione nieobecności odejmowane będą punkty – 2 punkty procentowe za każdą – od średniej puli punktów procentowych oceny bieżącej).
Terminowość oddawania zadań domowych.
Zaakceptowana prezentacja (kryteria: adekwatna realizacja tematu, czytelność przekazu, czas trwania ok. 15 min.)
Testy pisemne (60% poprawnych rozwiązań – ocena dostateczna)
90 – 100% bardzo dobry
85 – 89% dobry plus
80 – 84% dobry
75 – 79% dostateczny plus
60 – 74% dostateczny
0 – 59% niedostateczny
Podsumowujący sprawdzian pisemny (60% poprawnych rozwiązań – ocena dostateczna)
Ocena zaliczeniowa ustalana jest na podstawie ocen z testów cząstkowych i sprawdzianu podsumowującego, prezentacji oraz aktywności studenta na zajęciach.
Nieterminowość oddawania lub brak wykonania zadań domowych może obniżyć ocenę.
Literatura
Wybrane fragmenty z następujących pozycji:
Bartmiński, J. / Niebrzegowska-Bartmińska, S. (eds.) (2004): Tekstologia. Część 1 i 2. Lublin. Rozdz. 2.4-2.5; rozdz. 5
Bartmiński, J. / Szadura, J. (eds.) (2003): Warianty języka. Lublin. Rozdz. 28-30
Billingham, J. (2006): Redagowanie tekstów. Warszawa. Str. 6-100
Jadacka, H. (2007): Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia. Warszawa. Wybrane hasła
Wierzbicka, E. / Wolański, A. / Zdunkiewicz-Jedynak, D. (2008): Podstawy stylistyki i retoryki. Warszawa. Str. 7-101
Zdunkiewicz-Jedynak, D. (2008): Wykłady ze stylistyki. Warszawa. Str. 37-211
Jako uzupełnienie i poszerzenie do pracy własnej studenta:
Karpowicz, T. (2009): Kultura języka polskiego: wymowa, ortografia, interpunkcja. Warszawa.
Kłosińska, K. (ed.) (2004): Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce. Warszawa.
Marcjanik, M. (2007): Grzeczność w komunikacji językowej. Warszawa.
Markowski, A. (2008): Kultura języka polskiego: teoria, zagadnienia leksykalne. Warszawa.
Wolański A. (2008): Edycja tekstów. Praktyczny poradnik. Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: