Klasyczny język arabski 09-ARJKL-11
Na zajęciach zostaną omówione następujące tematy:
- wprowadzenie do gramatyki języka klasycznego,
- podział języków semickich i etapy rozwoju języka arabskiego,
- cechy arabskiego na tle innych języków semickich,
- pojęcie fasih,
- Koran - powstanie, spisanie, budowa,
- poezja staroarabska i jej główni przedstawiciele,
cechy charakterystyczne klasycznego języka arabskeigo w porównaniu do współczesnej arabszczyzny,
- początki gramatyki arabskiej, Sibawayhi i Al-Kitab,
- analiza tekstów w klasycznym języku arabskim.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- umiejscowić język arabski wśród języków semickich i afroazjatyckich,
- wyróżnić etapy rozwoju języka arabskiego,
- opowiedzieć o początkach tworzenia się literatury arabskiej oraz gramatyki języka arabskiego,
- samodzielnie przeczytać fragment Koranu z wykorzystaniem słowników, leksykonów oraz innych tradycyjnych i multimedialnych źródeł informacji,
- przytoczyć podstawowe pojęcia dotyczące gramatyki klasycznego języka arabskiego,
- podjąć próbę lektury Al-Kitab Sibawayhiego,
- wykazywać otwartość na odmienność arabskiego języka klasycznego i gotowość do zmiany opinii w świetle dostępnych danych lub argumentów,
- przedstawić swoją świadomość wartości dziedzictwa kulturowego jakim jest klasyczny język arabski.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
5,0 – bardzo dobra znajomość przedstawionego na zajęciach materiału, bardzo dobre oczytanie w literaturze przedmiotu, biegłe posługiwanie się terminologią specjalistyczną
4,5 – bardzo dobra znajomość przedstawionego na zajęciach materiału, bardzo dobre oczytanie w literaturze przedmiotu, biegłe posługiwanie się terminologią specjalistyczną
4,0 –dobra znajomość przedstawionego na zajęciach materiału, dobre oczytanie w literaturze przedmiotu, dobre posługiwanie się terminologią specjalistyczną
3,5 – dobra znajomość przedstawionego na zajęciach materiału, dostateczne oczytanie w literaturze przedmiotu, dobre posługiwanie się terminologią specjalistyczną
3,0 - dostateczna znajomość przedstawionego na zajęciach materiału, dostateczne oczytanie w literaturze przedmiotu, dostateczne posługiwanie się terminologią specjalistyczną
2,0 - niedostateczna znajomość przedstawionego na zajęciach materiału
Literatura
Danecki Janusz, Klasyczny język arabski, Dialog, Warszawa 2004.
Danecki Janusz, Gramatyka języka arabskiego, Dialog, Warszawa 2000.
Danecki Janusz, Współczesny język arabski i jego dialekty, Dialog, Warszawa 2008.
Koran (wydania w języku arabskim).
Sibawayhi, Al-Kitab (różne wydania).
Versteegh Kees, The Arabic linguistic tradition, London-New York 1997.
Versteegh Kees, The Arabic language, Edinburgh 1997.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: