Arabska komunikacja pozawerbalna 09-ARABKOM-11
Definicja pojęcia komunikacji pozawerbalnej oraz najważniejsze pojęcia związane z zachowaniem kulturowym: wysoki i niski kontekst, mono i polichromiczność, etc.
Percepcja czasu, miejsca, różnice wzorców myślenia. Kontakt fizyczny i wzrokowy - przestrzeń.
Gesty i mimika w życiu codziennym– jako stały element komunikacji społecznej.
Komunikacja pozawerbalna w kontekście zachowań i gestów związanych z religią lub kulturą (taniec, obyczaje).
Symbole i znaki – treści ukryte.
Komunikacja pozawerbalna i savoir vivre w biznesie i życiu codziennym.
Tabu, zakazane i gesty/zachowania w świecie arabskim.
Cele kształcenia
- Przekazanie wiedzy dotyczącej komunikacji pozawerbalnej;
- Wskazanie różnorodnych postaw i zachowań kulturowych w świecie arabskim;
- Nabycie umiejętności rozpoznawania i odczytywania komunikatów pozawerbalnych;
- Wskazanie na istotne różnice w komunikacji pozawerbalnej w obrębie różnych środowisk etnicznych i religijnych;
- Kształtowanie otwartości na inne wzorce kulturowe.
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Forma aktywności | Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności |
Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem | 30 |
Czytanie wskazanej literatury | 20 |
Przygotowywanie się do zajęć | 20 |
Napisanie referatu | 10 |
Przygotowanie się do zaliczenia i zaliczenie | 20 |
SUMA GODZIN | 100 |
SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU (PRZEDMIOTU) | 4 |
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2019/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
- Zna najważniejszą terminologię i pojęcia związane z komunikacją pozawerbalną. Potrafi je sprawnie definiować;
- Rozumie z czego wynikają różnice i podobieństwa w komunikacji pozawerbalnej między różnymi kulturami, grupami społecznymi
- Ma uporządkowaną wiedzę na temat gestów, mimiki, oraz języka ciała;
- Rozumie skąd pochodzi i jakie ma znaczenie pozawerbalny system komunikacji w świecie arabskim;
- potrafi wskazać różnice w komunikacji pozawerbalnej między odmiennymi grupami społecznymi, religijnymi;
- Jest otwarty na inne wzorce kulturowe oraz potrafi sprawnie prowadzić dialog międzykulturowy.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- Obecność na 80 % zajęć,
- cotygodniowa informacja zwrotna,
- aktywne uczestnictwo w zajęciach,
- prezentacja multimedialna studenta.
Skala ocen:
- 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
- 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
- 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
- 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
- 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami.
- 2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
Kryteria punktacji:
- ocena bardzo dobra - od 90%.
- ocena dobra + - od 83%.
- ocena dobra - od 75%.
- ocena dostateczna + - od 68%.
- ocena dostateczna - od 60%.
- ocena niedostateczna - poniżej 60%.
Literatura
- Hall, E. T., & Hołówka, T. 2009. Ukryty wymiar. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie "Muza".
- Hall, E. T., Zimand, R., Skarbińska, A., & Płachecki, M. 1987. Bezgłośny język. Warszawa: Państ. Instytut Wydawniczy.
- Morreale, Sherwyn P., Brian H. Spitzberg, J. Kevin Barge, Paweł Izdebski, Aleksandra Jaworska-Surma, Dorota Kobylińska, and Hanna Brycz. 2015. Komunikacja między ludźmi: motywacja, wiedza, umiejętności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN..
- Al-Omari, Jehad. 2008. Understanding the Arab Culture: A Practical Cross-cultural Guide to Working in the Arab World. How To Books Ltd.
- Feghali E., 1997. Arab cultural communication patterns. Inr. J. Ink-rculfural Rel. Vol 21, No. 3, pp. 345-378.
- Mikułowski-Pomorski J. 1999. „Komunikacja międzykulturowa. Wprowadzenie”. Kraków: WAE.
- Murdoch A.. 1999. „Współpraca z cudzoziemcami w firmie”. Warszawa :Wyd. POLTEX.
- Nydell, Margaret K. 2012. Understanding Arabs. Intercultural Press.
- Samovar L., Porter R., McDaniel E. 2009. „Communication between cultures”.
- Zaharna R.S.. 1995. „Bridging cultural differences: American public relations practices & Arab communication patterns”.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: